Special: BMW M3 GTR op TT-circuit ASSEN

Wij allen delen een hobby die veel risico’s en gevaar met zich mee brengen, want een ware petrolhead rijdt het liefst op de openbare weg alsof het een circuit is. Eerlijk is eerlijk, dit is in sommige situaties niet altijd even verantwoord, wel érg leuk! Deze keer doen wij het iets anders, we zijn te gast bij de Vijverberg Trofee… De Vijverberg Trofee, georganiseerd door Jan Albert de Boer, is al geruime tijd een begrip en uiterst populair. Het evenement ontstond al weer bijna 15 jaar geleden uit de behoefte om met gelijkgestemden vrij te kunnen rijden op een circuit, zonder al te veel regels maar ook zonder de veiligheid uit het oog te verliezen. De Vijverberg Trofee als evenement is altijd heel low profile geweest en de deelnemers vinden de weg er naar toe door mond tot mond reclame. Jan benadrukt dat het absoluut geen business is, maar puur hobby. Omdat er geen vast programma is, kan elke deelnemer de volle duur van het evenement vrij indelen. Het gaat daarbij puur om vrij rijden, gezelligheid en het beleven van autosport op een positieve manier.
Zoals jullie misschien wel weten rijdt er sinds kort een Petrolhead Events & Hartvoorautos.nl BMW M3 GTR rond, deze lichtgewicht BMW M3 van de E46 serie is helemaal opnieuw opgebouwd. Recept: men neemt een standaard bmw M3, stript deze volledig, alle overbodige luxe en comfort kan over boord. Er wordt een rolkooi geplaatst, het onderstel wordt aangepast, de 3.2 zes-in-lijn motor wordt vervangen door een 4.4 liter grote V8 uit de BMW M5 E39. Resultaat: Extra lichte BMW M3, met een vermogen van boven de 500 pk en een ideale wegligging. Uiteraard is dit geen auto voor straatgebruik, de auto is dan ook niet voorzien van een Nederlands kenteken. Wel is dit dé ideale wagen om op het circuit uit te laten, met dank aan Koopman Racing die de auto bouwde.
Afgelopen maandag waren we dus met deze auto aanwezig op Assen tijdens de Vijverberg Trofee, een ideale dag voor iedere rijder om zijn speeltje weer eens uit te laten. De GTR is geen auto voor een beginneling, geen smoothy vermogensopbouw, nee agressieve acceleraties en genoeg vermogen om de achterwielen te laten glijden bij het verslinden van de bochten (Nee, de auto beschikt niet over tractiecontrole e.d.). Kortom de GTR is hardcore, precies wat wij nodig hebben, hoewel wij wel behoorlijk wat gewend (of verwend?) zijn, is het toch spannend en voelt het enigszins als een eerste date met een perfect uitziende vrouw. De auto is een en al beleving, het trilt, je voelt elk steentje en elke oneffenheid op het wegdek. De snelheid zit ‘m in de bochten, op topsnelheid is hij niet de sterkste, maar dat is precies wat je wilt op een circuit als dit…
Voor een impressie van deze middag verwijs ik jullie snel naar de video, we zullen nog veel van deze ervaringen met jullie delen dit seizoen!