Reviews

Getest: BMW M3 F80

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!

Tja, als de naam ‘M3′ je niets zegt, dan heb je er weinig kaas van gegeten. In een notendop: de snelste uit de 3-serie van BMW. Daarvan is inmiddels alweer nieuwe van op de mark en wij deden de test!

Ooit bouwde BMW de M3 E46, een geweldenaar van een auto met een prachtige zescilinder lijnmotor en in mijn ogen de mooiste M3 ooit gebouwd. Het uitstapje naar de achtcilinder M3 E92 was niet helemaal zoals het had moeten zijn in mijn ogen. Maar is de M3 terug met de BMW M3 F80 en die auto kan wel eens heel dicht in de buurt gaan komen van wat het ooit is geweest… Voor deze test onderzocht ik of deze nieuwe BMW M3 F80 net zo veel in mij los maakt als dat de M3 E46 dat deed.

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nlBMW M3, wat is dat vandaag de dag?
Aangezien de Coupé en Cabrio vanaf nu 4 serie heten is de M3 er vandaag de dag alleen nog maar als 4-deurs sedan. Wil je een Coupé of Cabrio, bestel dan de M4. Verwarring is begrijpelijk. Geen nood, de M3 en M4 zijn qua mechaniek helemaal identiek.

Wat is er nieuw?
In de eerste plaats de motor uiteraard, daarover dadelijk meer. Verder neemt BMW de belangrijkste wapens uit het arsenaal van de vorige M3 mee naar deze generatie. Het actieve sperdifferentieel is standaard, net zoals een manuele zesbak, terwijl je als optie een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, carbonkeramische remmen en een adaptieve ophanging kan laten monteren.

Het spoor en dus het koetswerk is breder en bij een nadere blik onder de auto zie je niets anders dan verstevigingswerken, met onder de motorkap een opvallende veerpootbrug uit koolstofvezel die volledig rondom de cilinderkop loopt. Ook de sedan krijgt nu trouwens een dak uit carbon fiber. Idem dito voor de cardanas en nog enkele andere onderdelen waardoor het gewicht van de M3 zakt tot 1.520 kilo.

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

Wat zit er onder de motorkap?
Aha! De meest controversiële verandering aan dit icoon: voor het eerst heeft de M3 een turbo. Twee stuks zelfs, die de gloednieuwe zes-in-lijn aanvuren tot een vermogen van 431 pk en een trekkracht van 550 Nm. Met zo’n turbo vrees je voor de finesse van de gasrespons, traditioneel een sterk punt van dit icoon. Geen nood, de Duitsers hebben er wat op gevonden. In de Sport Plus-modus houden ze bijvoorbeeld de wastegate gesloten wanneer je van het gas gaat, waardoor de turbine aan 100.000 rpm blijft draaien en je dus op elk moment boost beschikbaar hebt.

Nog zo’n probleem van turbomotoren is het stofzuigergeluid. Ook wat dat betreft heeft BMW Motorsport de schade beperkt. Natuurlijk heb je niet meer de hoge huil van de atmosferische 3.2 uit de E46. De M3 heeft nu eerder dat typische, straaljager geraas, gemixt met het authentieke zes-in-lijn-geluid en af en toe een zucht en een plof bij het schakelen. In de sportieve modus openen de kleppen in de uitlaat voor extra decibels, terwijl binnenin de luidsprekers een handje meehelpen om de beste noten van de motor extra in de verf te zetten, net zoals in de M5. Inderdaad, een weinig eervolle oplossing voor dit huis van vertrouwen. Het klinkt echter zodanig natuurlijk dat je snel weer vergeten bent dat de speakers meewerken aan het geluid!

Motor: 2979 cc zes-in-lijn, biturbo, benzine
Vermogen: 317 kW/431 pk bij 5500-7300 tpm, 550 Nm bij 1850-5500 tpm
Transmissie: achterwielaandrijving, actief sperdifferentieel, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling
Prestaties: 250 km/h, 0-100 km/h in 4,1 sec.
Normverbruik (CO2-uitstoot): 8,3 l/100 km (194 g/km)

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nlHoe rijdt de M3?
Echt goed, oh jawel. De lichtere bouw en het extra koppel maken er langs de ene kant een brutere machine van die zich met plezier laat verleiden tot gooi- en smijtwerk. In vele officiele video’s afkomstig van BMW zie je de M3 en/of M4 zijdelings over je beeldscherm glijden; hartstikke leuk maar laat die verleiding eens voor wat het is en ga op zoek naar de zuivere lijn, en je krijgt er heel veel voor in de plaats.

De hydraulische stuurbekrachtiging heeft plaats gemaakt voor een elektrische stuurberkrachtiging, zo’n verandering kan erg veel invloed hebben op het karakter van een auto. Gelukkig snapt BMW dat het een natuurlijk stuurgevoel moet blijven en dat doet het dan ook; wat een gevoel… Je kan op de voortrein echt ‘leunen’ bij het aansnijden van de bocht, met vol vertrouwen door de duidelijke feedback. En dan is er dat actieve sperdifferentieel op de achteras waarmee je al tijdens het insturen alweer op het gas kan. Het drukt je netjes naar de binnenkant van de bocht, desgevallend met een sympathiek stapje opzij van de kont, zonder dat het angstaanjagend wordt. Kortom; het klassieke weggedrag van een uitgebalanceerde achterwielaandrijver maar dan met nog een extra dosis efficiëntie.

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

Conclusie
De M3 is en blijft een heerlijke allrounder, een auto die eigenlijk  alles biedt wat je jezelf maar zou kunnen wensen. Praktische ruimte om de kids naar school te brengen en dat heerlijke scherpe randje om na het werk even een bezoekje aan de Nürburgring te brengen. Even vreesde ik dat de turbo’s het scherpe randje eruit zouden halen maar hoewel het motorkarakter inderdaad anders is, blijft dit een straatracer die zich zelfs door een Porsche 911 niet gewonnen moet geven. Fijn om de bevestiging te krijgen dat BMW Motorsport als het erop aan komt nog steeds de betere scheurijzers uit de mouw schudt. Kortom, rijdt je nu een E46 M3 maar wil je toch wat nieuws enn krijg je van al dit lekkers nou ook zin in een BMW M3/4? Twijfel dan niet en kies voor de 4-deurs sedan, die niet alleen een stuk dikker oogt, maar ook de naam M3 in ere houdt! De M3 F80 is een waardige opvolger voor de M3 E46, ik wil hem!

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

BMW M3 F80 - www.hartvoorautos.nl

| Bekijk hier onze vorige rijtest: Mercedes-Benz A45 AMG |

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.

Comments are closed.