BMW M3 en M4 xDrive stuk sneller dan voorganger!

BMW M3 en M4 xDrive stuk sneller dan voorganger!

De BMW M3 en M4 zijn inmiddels al een tijdje op de markt, met de bekende achterwielaandrijving. Inmiddels debuteert ook de xDrive variant na lang wachten.

We wisten dat de xDrive-versies eraan kwamen sinds BMW in september 2020 de achterwielaangedreven M3 en M4 introduceerde. Ze zijn er eindelijk, en we hopen dat je het niet erg vindt om de versnellingspook te verliezen, want AWD is voorbehouden aan de Competition versies, welke aanzienlijk sneller zijn dan hun Competition-spec achterwiel aangedreven tegenhangers. Voordat we ingaan op alle cijfers, moeten we in gedachten houden dat dit de eerste M3 en M4 modellen zijn die AWD aanbieden.

De M3 Competition xDrive en M4 Competition xDrive, exclusief verkrijgbaar met een achttraps automatische transmissie met koppelomvormer, ontwikkeld door ZF, delen de twin-turbo 3,0 liter inline-zescilinder met de RWD Competition-modellen. Het vermogen blijft hetzelfde, 510pk en 650 Newtonmeter koppel, maar de tijd van 0 naar 100 kilometer per uur, wordt met 0,4 seconden teruggebracht tot slechts 3,4 seconden! Echter zijn de door BMW opgegeven 0 tot 100 km/h tijden vaak anders in de werkelijkheid. Om duidelijker te zijn, de auto’s zijn vaak een stuk sneller! De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar het optionele M Performance Package maakt wordt de begrenzer verwijderd waardoor een topsnelheid tot 290 km/u mogelijk is.

Niet getreurd, de M3 en M4 AWD, hebben namelijk meer voordelen, de auto komt namelijk met een “schakelstand”, hierdoor kan je de auto switchen van vierwielaandrijving naar achterwiel aandrijving. Deze optie kan je kennen van de grotere broer, de BMW M5!

Wat de meerprijs zal zijn voor de vierwielaangedreven versies is nog niet helemaal duidelijk, naar verwachtingen zal er zo’n €4000,- tot €5000,- bij de huidige vanaf prijs worden opgeteld. De auto wordt begin 2022 verwacht klaar te staan voor de verkoop. Voor nu is het wachten op de eerste test om te kijken wat de daadwerkelijke prestaties van de nieuwe M-modellen zullen zijn.

Thomas Heule