De nieuwe BMW M240i xDrive is meer dan genoeg ‘M2 gevoel’

De nieuwe BMW M240i xDrive is meer dan genoeg ‘M2 gevoel’

Blijft de BMW M2 het meest speelse model uit München, of heb je voor wat minder een betere optie in de M240i? Die vraag schijnt menig BMW-forum te boeien, en dus kregen we van Van Poelgeest een gloednieuwe M240i xDrive mee om het zelf uit te zoeken.

Wellicht krijgen we eind mei de mogelijkheid om ook de nieuwe M2 aan de tand te voelen. Maar voor nu zijn we even zoet met de (enigszins normaal verkrijgbare) 2-serie van BMW M. 

Compact M-model voor het gezin

Als je het opvallende uiterlijk even achterwege laat, en een blik naar binnen werpt, merk je dat de M240i een misschien wel ondergewaardeerde BMW is. Een zeer opvallende verschijning zelfs, zo blijkt regelmatig door de omdraaiende hoofden als we voorbij rijden. Bij een blik in het interieur gaat onze aandacht direct uit naar de ‘blauwrode details’ in de gordels (lees: stiksels), de M-kleuren artistiek (verlicht) afgebeeld in de deurpanelen, de M-afbeeldingen in het display en de geweldig zittende M-Sportstoelen. Wacht, hebben ze wel de juiste sleutels meegegeven?

Eenmaal achter het stuur gekropen, zie je dat al het leuks zit waar het hoort. Hoewel deze 2-serie eigenlijk een samengedrukte versie van zijn grotere broertjes is, blijft er genoeg ruimte voor het gemiddelde Nederlandse gezin met twee kinderen. De auto heeft dezelfde wielbasis als de nieuwe 3-serie. Onze uitvoering van de M240i is rijkelijk uitgerust met o.a. een high-end Harman Kardon audiosysteem, parkeerasisstenten, Adaptive Cruise Control, grootlicht assistent, schuif-/ kanteldak en Keyless-Go. Best een uitgebreide optielijst voor dit compacte model. 

Nét zo snel als de nieuwe M3?

Goed, hoe rijdt zo’n M240i in het echte leven? We zijn meer dan verrast over zijn buitengewone sportprestaties. De 3.0-liter zescilinder is goed voor een acceleratie van 0 – 100 km/h in 4,3s met een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Je hebt echter het gevoel dat er nog veel meer in zit. De auto hangt heerlijk aan het gas ook tot ver boven de 200 km/h.  Als je in de nieuwe M3 hebt gereden, zul je vast begrijpen waarom we twijfelen of die nou echt zó veel sneller is! Wij mochten deze vorige maand een paar dagen rijden.  Natuurlijk moet gezegd worden dat het geluid niet te vergelijken is, en ook aan de buitenzijde heeft de M240i misschien wat minder spierballen. Enfin, dit is geen review voor de M3 ;). 

De wegligging van de M240i xDrive is simpelweg geweldig. Onze passagiers hebben het de afgelopen weken vaak genoeg gehoord: “Dit ding rijdt gewoon op rails!”. De automatische versnellingsbak maakt alles daarnaast nog een tikkeltje aangenamer, en tóch blijft het door de flippers spannend genoeg om je als bestuurder een beetje een coureur te voelen. 

De nieuwe M240i is het overwegen waard

We blijven gelukkig altijd kritisch. Een BMW M240i voor bijna 100.000 euro (in de geteste uitvoering) is lastig uit te leggen. Het spreekwoordelijke gat met de nieuwe M2 blijft gelukkig ook dit jaar groot genoeg om dat topmodel als een klasse apart te beschouwen. En tóch kunnen we eerstgenoemde niet uit ons hoofd krijgen. Misschien moet je de M240i gewoon eens zelf rijden om onze brandende vraag aan het begin te beantwoorden.

BMW M240i xDrive Coupé (2021-heden)

TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor

374 pk, met max. koppel van 500 Nm

0 naar 100 km/u in 4,3 seconden.

Leverbaar vanaf€ 76.098

BMW M2 (2023)

TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor

460 pk, met max. van 550 Nm

0 naar 100 km/u in 4,1 seconden.

Leverbaar vanaf € 114.938

Mike Mes

Vanaf jong al een Hart voor Auto's! Wil niet overdrijven, maar van Multipla tot Chiron. Zolang het wielen heeft.