Getest: BMW M235i Coupé
![Getest: BMW M235i Coupé](https://www.hartvoorautos.nl/wp-content/uploads/2014/05/BMW-M235i-www.hartvoorautos-12.jpg)
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
Zijn jullie al een beetje gewend aan de modelseries van BMW met het even nummer? Je weet wel de coupés en cabriolets. BMW noemt de coupéversie van zijn 1-Serie voortaan 2-Serie. Wij mochten kennismaken met de voorlopig strafste van het gamma: de M235i!
BMW 2-Serie
De coupévariant van de 1-Serie krijgt dus vanaf heden het cijfer 2 opgeplakt, een beetje hetzelfde verhaal als bij de introductie van de 3-Serie Coupé en Cabriolet, die voortaan als 4-Serie door het leven gaat. Het is vooral een marketingoperatie die van de sportieve variant van de populaire hatchback een groter commercieel succes zou moeten maken dan voorheen. Een 2-Serie Cabriolet is er nog niet, die verwachten we later dit jaar.
Wat is er nieuw?
Dat hangt een beetje af van waar je die 2-Serie mee vergelijkt. Met de als donor fungerende huidige 1-Serie met vijfdeurskoetswerk of met de vorige en dus nog op de ‘oude’ 1-Serie gebaseerde Coupé. Beetje ingewikkeld? Laat we het simpel houden en BMW’s eigen verhaal samenvatten. De 2-Serie is wat langer, breder en gelukkig ook ruimer dan de vorige 1-Serie Coupé. Met de relatief lange en stoere motorkap en het korte achterwerk houdt BMW vast aan zijn welbekende kijk op hoe een klassieke tweedeurscoupé er moet uitzien. De wagen heeft ook nog altijd achterwielaandrijving, dat maakt er in zijn segment een buitenbeetje van. Een langere wielbasis en bredere sporen voor en achter moeten hem een nog efficiëntere wegligging bezorgen. Van de 1-Serie kreeg de Coupé onder meer de motorkap mee maar de bumpers, de koplampen en natuurlijk de hele achterkant zijn nieuw en ogen zeer strak, zoals we van BMW gewend zijn. De M235i heeft daarentegen een stevig aangepast onderstel en een nog wat sportiever ogende versiering inclusief 18-inch velgen en krachtigere remmen.
Wat ligt er onder de motorkap?
De M235i is geen ware BMW M versie; het is een M-Performance model. Die modellen kun je enigszins vergelijken met Audi’s S-modellen; ze zijn wel snel en bieden veel performance maar zijn geen ware sportwagen! Onder de motorkap van deze M235i ligt een zes-in-lijn motor met maar liefst 326 pk. De bekende 35i motor zorgt voor dit vermogen en levert tevens 450 nm koppel. Met de geweldige achttraps automaat spurt de van twee turbo’s voorziene zescilinder naar de 100 km/h in slechts 4,8 seconden, met de ook iets meer benzine vragende handgeschakelde zesbak heb je er 5 seconden voor nodig.
Hoe rijdt de M 235i?
Dit is een vraag die zich bij een BMW sowieso altijd al vrij makkelijk laat beantwoorden, en hier staat dan nog eens een M in de voornaam. Opgelet: dit is nog niet de M2! Daar is het nog een hele tijd op wachten, ondertussen is dit wél het voorlopige topmodel van de 2-Serie en is dus een auto die een tijdje in het M Performance-bad heeft gelegen. Sportief, maar niet zo puur als een ‘echte’ M. Het bij de lancering krachtigste 2 model werd niet lichter dan zijn voorganger of dan de M135i, maar het hoge vermogen en dito koppel maken er hoe dan ook een heel snelle machine van. Het chassis en de besturing levert alle gewenste feedback en met elke bocht die ik neem groeit het vertrouwen dat de hoge grip het wel zal toelaten de elkaar kort opeenvolgende bochten bij de volgende passage nog wat sneller te nemen. En precies dat, is wat ik zoek in een auto…
Wat moet dat kosten?
Het ‘moeilijkste’ stuk van dit verhaal is het kostenplaatje, het BMW-plezier komt immers nooit gratis. Voor de M235i Coupé wil de BMW dealer minstens € 59.221,- in ontvangst nemen maar daar komen dan wellicht nog wat opties en extra’s bij. Ja, dat hogere cijfer ”2” kent zijn prijs. Deze M235i is wel een geweldig machine en nu zelfs al een van onze favoriete BMW’s. De motor, de ophanging, de besturing, alle componenten die er echt toe doen leveren hun bijdrage tot het bekende Freude am Fahren-verhaal.
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers