Gereden: BMW M235i Cabriolet

Gereden: BMW M235i Cabriolet

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video hier!

Zijn jullie al een beetje gewend aan de modelseries van BMW met het even nummer? Je weet wel; de coupé’s en cabriolets. Dit keer reden wij met de BMW M235i cabriolet!

De coupévariant van de BMW 1-serie heet sinds kort de 2-serie, de ervan afgeleide cabrio krijgt logischerwijs hetzelfde cijfer in zijn voornaam. Vergelijkbaar met wat BMW eerder al voor zijn 3- en 4-series deed, dus. De open versie van wat toch nog altijd BMW’s kleinste is, Mini en de elektrische i3 niet meegerekend, moet een succesverhaal voortzetten. Van de 1-serie cabriolet werden maar liefst een dikke 103.000 exemplaren verkocht. Dus ook met de 2-serie cabriolet verwacht BMW weer een verkoopsucces neer te zetten.

Wat is er nieuw?
Simpel: zowat alles wat vorig jaar nieuw was aan de coupé, met hier dus ook de mogelijkheid het dak volledig te openen. Geen complexe stalen constructie, wél weer een stoffen kap. Net als de Audi A3 cabrio, maar dus wel anders dan de grote 4-serie cabriolet en de Z4 uit de eigen stal. Het openen en sluiten kan en mag ook al rijdend, tot een snelheid van 50 km/h. Die ‘operatie’ vraagt zo’n 20 seconden, best lang!

Hij is met plus 7,2 centimeter, aanzienlijk groter geworden dan zijn voorganger, hij ziet er door die nieuwe afmetingen meteen ook een stuk volwassener uit. Met zijn stoere motorkap, de mooie koplampen met uiteraard de LED-verlichting vooraan, de stevige schouders en de brede wielkasten achteraan.

BMW M235i Cabriolet

Wat zit er onder de motorkap?
De M235i is geen ware BMW M versie; het is een M-Performance model. Die modellen kun je enigszins vergelijken met de Audi S-modellen; ze zijn wel snel en bieden veel performance maar zijn geen ware sportwagen! Onder de motorkap van deze M235i ligt een zes-in-lijn motor met maar liefst 326 pk. De bekende 35i motor zorgt voor dit vermogen en levert tevens 450 nm aan maximaal koppel. Met de geweldige achttraps automaat spurt de, van twee turbo’s voorziene zescilinder, naar de 100 km/h in 5 seconden, de coupé deed dat in 4,8 seconden.

BMW M235i CabrioletHoe rijdt de M235i cabriolet ?
Dit is een vraag die zich bij een BMW sowieso altijd al vrij makkelijk laat beantwoorden, en hier staat dan nog eens een M in de voornaam. Eigenlijk merk ik weinig verschil met de coupé variant die wij eerder reden, alhoewel je met dak open nog meer beleving mee krijgt van die huilende zes-in-lijn motor.  De auto is sportief, maar niet zo puur als een ‘echte’ M. Het bij de lancering krachtigste 2 model werd niet lichter dan zijn voorganger of dan de M135i, maar het hoge vermogen en dito koppel maken er hoe dan ook een heel snelle machine van. Het chassis is stijf genoeg en de besturing levert alle gewenste feedback en met elke bocht die ik neem groeit het vertrouwen dat de hoge grip het wel zal toelaten om de elkaar kort opeenvolgende bochten bij de volgende passage nog wat sneller te nemen. En precies dat, is wat ik zoek in een auto…

BMW M235i Cabriolet

Hoe prettig is het toeven binnenin?
Het dashboard en de middenconsole van de 2-serie cabrio zijn ons al bekend van de coupé; met dit interieur valt dus best te leven. Er is, door de groeistoet van de auto, ook achterin wat meer zitruimte. Met een beetje goede wil, zelfs voor volwassen passagiers, als het niet voor een lange rit zou zijn. Het is een stap vooruit, in de vroegere 1-serie cabrio had de achterbank eigenlijk nauwelijks enig nut. Ook de kofferruimte, 280 tot 335 liter met gesloten dak, nam met enkele tientallen liters toe.

Conclusie
Voor een open M235i mag je de portemonnee trekken, ons testmodel kostte bijna € 75.000,-. Ja, dat hogere cijfer ”2” kent zijn prijs. Deze M235i cabriolet is wel een geweldige machine en wij vinden hem ook echt heel erg mooi. De motor, de ophanging, de besturing, alle componenten die er echt toe doen leveren hun bijdrage aan het bekende Freude am Fahren-verhaal. Toch verkies ik de coupé variant boven deze open versie en ook graag met handbak!

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

| Bekijk ook onze laatste rijtest: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series |

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.