Getest: BMW i8
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
Supercar, supergroen en superfuturistisch. De BMW i8 is een van de meest geanticipeerde auto’s van 2014. Met ons hart voor auto’s doen wij de test!
De i8 is een hybride sportwagen die zijn bestuurder zowel met zijn macht als met zijn matigheid wil verleiden. Veel sport, weinig dorst. Toch is dit geheel nieuw voor een merk als BMW; een hybride sportwagen past dat wel bij het Beierse merk? Porsche, Ferrari en Mclaren hebben al bewezen dat een sportwagen met een hybride aandrijflijn succesvol kan zijn, de supercars van deze merken zijn immers al bijna uitverkocht en hebben in principe hetzelfde concept als deze BMW i8. Toch is deze i8 anders, de auto heeft een stuk minder vermogen, is veel minder duur en is wellicht beter dagelijks te gebruiken. De vraag is natuurlijk: Is de lijfspreuk van BMW (Freude am Fahren) ook van toepassing voor deze nieuweling?
Wat zit er onder de motorkap?
De echte verrassing, want de achterwielen worden aangedreven door een driecilinder op benzine met een inhoud van niet meer dan 1,5 liter. Gaat het belletje al rinkelen? Logisch, want dat is inderdaad hetzelfde blok als in de nieuwste generatie van de Mini. Schrik niet, want deze motor stelt ons zeker niet teleur en is voorzien van een flinke turbo! Bedenk immers dat dit van alle BMW-motoren het blok is met het hoogste specifieke vermogen. Liefst 154 pk per liter om exact te zijn. Oftewel 231 paarden in totaal. De 1.5 liter grote driecilinder wordt ondersteund door een elektromotor met zijn batterijen die de voorwielen aandrijven, op zich nog eens goed voor een stroomjoker van 131 pk. Gecombineerd is hij goed voor 362 paarden.
Het bijzondere is dat die elektromotor aan een tweetrapstransmissie is verbonden (alle elektrische auto’s hebben normaliter gewoon een enkele reductie net voor de aandrijfas). Het eerste verzet dient om de i8 in vol elektrische modus te rijden, wat kan tot een top van zo’n 120 km/u. De tweede trap wordt gebezigd in de rood oplichtende stand sport en komt de benzinemotor een duwtje in de rug geven, vooral boven 120 km/u.
De i8 komt er niet slecht vanaf tijdens een stoplichtsprint. Van 0-100 km/u duurt exact 4,4 seconden, wat in lijn ligt met Porsches bekendste nummer.
De sportstand is tevens een playknopje voor de sound track. Suist de i8 geruisloos over het asfalt wanneer hij enkel een beroep doet op zijn batterijen, dan galmt er in sport een lekkere brom door de speakers. Alsof er drie cilinders extra in het spel worden betrokken. Dat geluid is deels kunstmatig, jawel, maar het helpt wel om de sportbeleving overeind te houden.
Exterieur
Inmiddels is er 3 jaar verstreken maar heeft de i8 als productiemodel nauwelijks scherpte verloren. De flamboyante looks zijn nauwelijks afgezwakt ten opzichte van het concept uit 2011. Een knappe prestatie, want het zal zeker niet eenvoudig zijn geweest de uiterst complexe koetsoppervlakken naar het zin van allerhande veiligheidsinstituten te krijgen. Schuin van achter oogt de toegepaste aerodynamica het meest imponerend. En vanachter het stuurwiel, wanneer je in de buitenspiegels kijkt. Een libelle in rust zou een vergelijkbaar uitzicht naar achteren moeten kennen, evenals een zwevende schansspringer die zich zo compact en gestroomlijnd mogelijk wil maken. Je voelt ‘m al wel aankomen dat BMW heel bewust meerdere statements met de i8 wil maken. Technisch niet alleen vooruitstrevend, maar ook cosmetisch een auto van verderop in de 21ste eeuw.
Interieur
Ook daar overheerst een sciencefictionsfeertje, echter zonder dat het al te onaards wordt. Het dashboard is volledig digitaal en als je start hoor je een robotachtige bliep, maar de versnellingspook is klassiek BMW. Wat ook geldt voor de knop waarmee je de wagen in Eco Pro of Comfort selecteert. Om de sportstand te activeren moet je de hendel van de pook naar links duwen en onder de startknop zit ook nog eens een eDrive-knop die de i8 volledig elektrisch maakt. Het steekt allemaal best ergonomisch in elkaar, alleen hadden we her en der chiquere afwerkingsmaterialen verwacht voor een sportwagen van dit allooi. Ook dat heeft deels te maken met de lichtgewichtstrategie die strak moet worden aangehouden.
De zitruimte is goed, maar niet echt royaal. De hoofdruimte is beperkt en de zitjes achterin zijn er enkel en alleen voor wat extra bagage. Omdat er zowel voor- als achteraan motoren zitten, moet je van de kofferruimte ook niet veel verwachten.
Freude am Fahren?
Wat maakt de i8 tot ‘sportauto van de toekomt’? Nou, volgens BMW komt dat in het kort neer op zeer opwindende rijprestaties tegen een verbruik waarvan olieraffinaderijen het benauwd krijgen.
Het is altijd een dubbeltje op zijn kant als eco en sport elkaar de hand reiken, maar de i8 trekt er wel aan. Ook als EV gaat de i8 er lekker vandoor, al van diep onderin. Ons rijbereik op stroom bedroeg zo’n 16 kilometer, maar dat kan beter in idealere omstandigheden en met een minder zware schoen. Wel laadden de batterijen niet bijzonder snel bij onderweg. Inpluggen via een snellader is dan een vlottere oplossing.
Het rijgedrag is natuurlijk zeer afhankelijk van de gekozen stand. Immers, als EV is deze i8 voorwielaangedreven, onder harde belasting is het een AWD en doet de verbrandingsmotor alleen aan het werk, dan heb je te maken met een achterwielaangedreven rakker.
In bochten duikt een kleine vorm van onderstuur op. Dat ligt aan de niet zo grandioze tractie van de voortrein, te wijten aan de harde en smalle banden. Wat in het begin erg opvalt en iets wat je niet verwacht bij zo een sportieve auto als deze is de lichte besturing, wat door de elektrische stuurbekrachtiging komt. Onderweg valt vooral de voortreffelijke stijfheid van het chassis op, het lage zwaartepunt en de evenwichtige gewichtsverdeling. De demping is strak maar niet stug en ook de remmen, altijd een euvel bij hybrides, verdienen een speciale vermelding. Ondanks de energierecuperatie kun je ze toch goed doseren.
De BMW i8 is snel, stuurt strak en heeft een goede wegligging. Veel mensen klagen over het wat versterkte geluid door de speakers maar ik vind het wel oke, als we niets mee horen is het toch ook niet bevredigend?
Conclusie
Dit is de toekomst, BMW grijpt de kans met beide handen aan en we zien dat het goed is. Omdat de verpakking snor zit, omdat de i8 belastingen ontduikt en omdat het rijplezier niet op het offerblok is beland. Maar je moet je klassieke overtuigingen aan de kant zetten en hem met een meer open geest benaderen. Als je dat kan, is dit een zeer succesvol product waar ieder zijn plezier uit kan halen!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers
| Bekijk hier onze vorige rijtest: Audi S5 Cabriolet 3.0 V6 TFSI |