Het dak gaat eraf! De BMW i8 Roadster is daar!
Vijf jaar heb je er op moeten wachten, de dakloze BMW i8. Maar deze week is het doek van de nieuwe BMW roadster gehaald. Maar zeg nou zelf, deze auto was het wachten waard, toch?
Laten we beginnen bij het dak, dat kan er nu dus van af. De aanpassingen die nodig waren om het dak te kunnen laten openen, zijn zo gedaan dat de kenmerkende lijnen van de i8 zijn behouden. Zijn wij even blij mee, jullie ook? Net als bij de nieuwe Corvette ZR1 Cabriolet is het dak van de BMW i8 Roadster rijdend te openen en dicht te doen tot een snelheid van 50 kilometer per uur. Het dak verdwijnt niet ‘boven’ op de motor, nee, het dak vouwt zich in verticale stand op achter de voorstoelen. Dat betekent dat er geen plek meer is voor 4 personen, maar aan opbergruimte geen gebrek! Je hebt achter de voorstoelen zo’n 35 cm ruimte. Dus je boodschappen en een klein kratje bier passen er zonder problemen in. En we moeten één heel belangrijk ding niet vergeten, de kenmerkende vleugeldeuren van de i8 zijn behouden. Dus Fat Joe kan zijn geluk niet op: ‘Nothing can stop me, I’m all the way up!’ Zoek het liedje op op Youtube en je snapt wat we bedoelen.
Er zijn ook twee nieuwe kleuren toegevoegd aan de optielijst bij deze auto: E-Copper en Donington Grey, de kleuren die je ook op de foto’s terug ziet. En de zwarte 20-inchers die je op de foto ziet? Ook nieuw in het wielengamma van de Duitsers en het wiel is 1 kilogram lichter dan welk wiel dan ook van de vorige generatie i8.
Dan door naar de prestaties van deze nekkendraaier. De 3-cilinder turbomotor produceert 228 pk en 320 Nm en de elektromotor boost het vermogen nog eens met een 141 pk en 250 Nm. En je hebt het waarschijnlijk al snel uitgerekend, dat is 369 pk in plaats van de oude 357 waar het koppel wel de 570 vertrouwde newtonmeters blijft. De roadster is met 1.593 kg maar 60 kg zwaarder dan zijn dichte broertje en dat heeft maar weinig invloed op de prestaties. Waar de coupe in 4,2 seconden op de 100 zit, doet de cabriolet datzelfde trucje in 4,4 seconden. Needless to say, maar toch: tot 100 kilometer per uur kan de i8 Roadster volledig elektrisch rijden en zijn topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. We zouden jullie heel graag de prijs van dit nieuwe kunstwerk van BMW vertellen, maar die is op dit moment nog niet bekend!