BMW i8 Plug-In Hybrid krijgt V8-biturbo!
Gabura Racing Technologies beantwoordt een vraag die we al heel lang stellen: wat zou dat geven, een dikke V8-biturbo in de BMW i8?
De BMW i8 is een plug-inhybride sportwagen met een systeemvermogen van 362 pk. Een technologisch meesterwerkje met een structuur uit koolstofvezel, met heerlijke vleugeldeuren en met laserlichten. Toch vragen we ons af wat het zou doen als je die 231 pk sterke 1,5 liter-driecilindermotor zou vervangen door de drukgevoede zes-in-lijn uit de BMW M3/M4 of door de V8-biturbo uit de BMW M5/M6.
Een fictieve denkoefening? Toch niet, want Gabura Racing Technologies is bezig met de ontwikkeling van een dik gemotoriseerde BMW i8.
Met de hulp van Alpina
Het idee is eenvoudig. Gabura Racing Technologies wil het 1,5 liter-blok uit de BMW i8 vervangen door de 4,4 liter-V8 uit de BMW M5/M6. Niet de 560 pk en 680 Nm sterke standaardspecificatie noch de 600 pk en 700 Nm machtige Competition Package-variatie, maar een door Alpina doorontwikkelde biturbomotor. GRT spreekt van een piekvermogen van om en bij de 800 pk, al is niet helemaal duidelijk of dat dat mét of zonder elektrohulp is.
De grote vraag blijft hoe Gabura Racing Technologies denkt die flink uit de kluiten gewassen V8-krachtbron in de BMW i8 te lepelen. Wordt hoe dan ook vervolgd…