BMW 5-serie M Performance is een lust voor het oog!
Onze goede vrienden uit München hebben de perfecte remedie voor een trage maandag.
De manier waarop BMW te werk gaat is in verschillende opzichten oer-Duits. Alles gaat heel erg volgens regeltjes en wijkt vrijwel nooit af van het originele plan. Op echte verrassingen hoeven we dan ook niet te wachten. Het was daarom ook niet meer dan logisch dat de de Touring niet veel later verscheen dan de 5-serie Sedan. Dat de M-Performance modellen eenzelfde traject volgen, verbaast ons evenmin. Klinkt misschien licht bekritiserend, en een beetje verwend, maar dat is het niet. Kan eigenlijk ook niet, wanneer er keer op keer schitterende bolides geproduceerd worden.
BMW heeft met deze reeks aan 5-series de afgelopen maanden druk campagne gevoerd op een aantal beurzen, maar voor Genève toverde de Beierse formatie een gloednieuw model uit de Seppelhut: de 5-serie Touring met een hoop moois van de M-Performance afdeling. Zet ons nu trouwens niet direct weg als een stel oppervlakkige autogekken, omdat wij toevallig het meest kunnen genieten van de motorische fine-tuning die de Duitsers hun stationwagen meegeven. Toegeven, deze 5-serie is niet enorm veel sterker, maar een beetje extra vermogen zullen wij ten alle tijden met open armen ontvangen. Neem bijvoorbeeld de 540i xDrive, die door de ‘Power and Sound kit’ in totaal 365 pk en 500 Nm koppel met zich meesjouwt. (of sjouwt het vermogen juist de auto met zicht mee?) Mooi is vooral dat het niet alleen extra vermogen betreft, maar ook een veelvoud aan geluid, met dank aan een sportiever uitlaatsysteem. Nog mooier — kuch — is het feit dat je karretje, als we de perschef moeten geloven, niet eens meer brandstof verbruikt dan een standaard 5-serie.
Zoals gewoonlijk gaat zo’n speciale uitvoering gepaard met wat opvallende details aan het uiterlijk, zodat hij niet zomaar over het hoofd wordt gezien. Om zich te onderscheiden van een alledaagse 5-serie, kleedt de M-Performance zich gedeeltelijk in het zwart, als een soort panda. Uiteraard bestaat het meerendeel van die zwarte accenten uit carbon, want waarom ook niet? Verder geniet het wagentje van een sexy setje 20″ sportvelgen. Om het af te maken verstoppen vuurrode remblokken zich achter eerdergenoemde velgen. Al met al een prima wagentje!