Getest: BMW 435i X-Drive Coupé

Getest: BMW 435i X-Drive Coupé

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!

Waar je voorheen bij de BMW dealer kon aankloppen voor een 3-Serie Coupé, kun je daar nu terecht voor een BMW 4-Serie. De 3-Serie Coupé is verleden tijd, welkom BMW 4-Serie! BMW tilt hiermee de Coupé van de 3-Serie naar een hoger level en om uit te zoeken of dit geslaagd is gingen wij op pad met het top-model.

Wij testen de BMW 435i coupé!

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nlEr gaat het een en ander veranderen in het modellengamma van BMW. De Coupé & Cabriolet van de 1-, 3- en 5-Serie krijgen tegenwoordig een eigen modelserie. Zo zal de 1 Coupé/Cabriolet voortaan door het leven gaan als de 2-Serie. De 3 Coupé/Cabriolet heet vanaf nu de 4-Serie en uiteraard kenden wij de Coupé/Cabriolet versie van de 5-Serie al als 6-Serie. Zo gek zijn deze naamsveranderingen niet, marketingtechnisch is dit zelfs heel slim. De consument krijgt hiermee het gevoel dat zij in een auto stappen die meer op zich zelf staat en dat klinkt nou eenmaal aantrekkelijker! De vraag is natuurlijk of dit alleen maar gevoelsmatig is of dat de auto daadwerkelijk naar een hoger level is getild.

Wij reden met het topmodel van de 4-Serie, de 435i Coupé met X-Drive en met de 8-traps automaat. Wat deze auto zo mooi maakt (want ja, hij is nou eenmaal beeldschoon!) is zijn Coupé lijn, of moet ik zeggen haar Coupé lijn? De 4-Serie is breder, lager en langer dan de 3 Coupé van voorheen. De lang aflopende daklijn zorgt voor een hele volwassen uitstraling, net zoals de 6-Serie die kent. Deze 435i uitgevoerd met een M-pakket, 19 inch lichtmetalen velgen en de diep zwarte metallic lak zorgt voor een zeer sexy uitstraling. Je krijgt er een beetje een hebberig gevoel van!

Oké, laten we duidelijk zijn dat het exterieur van de 4-Serie meer dan geslaagd is. Ik heb veel kritiek gelezen over het interieur wat nauwelijks afwijkt van dat van de 3-Serie. Om eerlijk te zijn: Dat klopt. Maar dan stap ik in deze 4-Serie en dan heb ik echt het gevoel dat het allemaal klopt. Zo ergonomisch, dynamisch en op de bestuurder gericht, daar kunnen vele fabrikanten nog wat van leren. De sportstoelen die met alcantara bekleed zijn bieden veel steun en het dunne M-stuurwiel wat dik bekleed is met fijn leer zorgt er voor dat je gelijk met twee handen naar het stuur grijpt en je stoel in een actieve stand plaatst. Kortom, het wijkt allemaal weinig af van de 3, maar streeft naar perfectie.

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

Het is tijd om te rijden met de nieuwe 4, het is tijd om te testen of de 4-Serie zich net zo gedraagt als dat die doet ogen. De nieuwswaarde van deze test zit hem in de 4-Serie en niet in de 35i motor. Deze 6 in-lijn motor kennen wij al uit verschillende modellen die BMW doorvoert, toch nog even wat specificaties: de 3 liter 6 in-lijn motor met turbo produceert 306 pk en een koppel van 400 nm. 0 – 100 km/h rond hij af in 5,4 seconden en uiteraard is de ,begrensde, topsnelheid 250 km/h. Aan de prestaties zal het zeker niet liggen, maar hoe zit het met het weggedrag van der neue 4er?

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nlDit testmodel is uitgerust met X-Drive vierwielaandrijving en heel even was ik bang dat het sportieve karakter, het achterwielaangedreven karakter van BMW, hierdoor verloren zou gaan. Niets is minder waar, het X-Drive systeem stuurt de krachten naar de wielen waar nodig. Wanneer de auto grip verliest op de achterwielen stuurt hij krachten naar de voorwielen en dit geeft veel vertrouwen tijdens het rijden. De maximale verdeling van de krachten is 60 procent op de achteras en 40 procent op de vooras, hiermee houdt de 435i met X-Drive nog steeds dat typische BMW karakter maar biedt net even wat meer zekerheid (zeker in de sneeuw)! De besturing voelt redelijk licht aan maar is niet gevoelloos, je voelt precies wat de auto doet en hoe deze zich gedraagt op het asfalt.

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

Dat dynamische, sportieve en op de rijder gerichte karakter, dat is wat mij zo aanspreekt bij deze BMW, overigens kent elke BMW dit wel en gelukkig heeft ook de 4-Serie deze eigenschappen. Qua sportiviteit had ik zelf meer verwacht van de 435i, waaronder het geluid; het is aanwezig maar mag van mij wel een tikkeltje agressiever. Gelukkig heeft BMW hiervoor een mooie afdeling: BMW M-Performance, die leveren onderdelen waaronder een mooie sportuitlaat die de auto net even wat meer doet leven! In deze klasse scoort BMW voor mij 100 punten dankzij het ”freude am fahren” karakter en zijn sexy looks. Daarbij komt dat de 4-Serie echt premium aanvoelt en dat is toch wat je wilt wanneer je een auto besteld in deze klasse.

Dynamisch karakter, uitstraling, fantastische 8-traps automaat, strak interieur, allrounder

Uitlaat geluid, besturing had iets zwaarder gemogen

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

BMW 435i Coupé - www.hartvoorautos.nl

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.