BMW 128ti wordt een GTI-Killer!
BMW voegt een tweede sportieve versie toe aan het gamma van de 1-serie onder de M135i xDrive: de 128ti.
Wie een sportieve BMW 1-serie wilt, kan voorlopig alleen terecht bij de M135i xDrive, maar die kost een flinke duit. BMW heeft echter net laten weten dat het een iets minder snelle variant aan het aanbod toevoegt die in het vaarwater van bijvoorbeeld de VW Golf GTI terechtkomt: de 128ti. Net zoals de M135i xDrive wordt die aangedreven door een 2.0-turbo viercilinder, maar in plaats van 306 pk ontwikkelt die hier ‘slechts’ 265 pk. Deze motor wordt ook hier enkel in combinatie met een achttrapsautomaat geleverd, maar (en het is een grote maar) is in de 128ti enkel met de voorwielen verbonden, terwijl de M135i xDrive standaard een vierwielaandrijver is. Om het motorgeweld toch op een efficiënte manier op het asfalt te krijgen, monteert BMW een Torsen-sperdifferentieel op de vooras.
Door de hardware van de vierwielaandrijving te schrappen, is de 128ti een stevige 80 kilo lichter dan de M135i xDrive. Die gewichtsbesparing en het relatief beperkte vermogensverschil kunnen echter niet verhinderen dat acceleraties wat minder snel verlopen: 0 naar 100 km/u duurt 6,1 seconden in plaats van 4,7 seconden. Traag kunnen we de 128ti daarmee niet noemen, en door het lagere gewicht, de specifiek afgestemde M-sportophanging (10 millimeter verlaagd) en het herijkte stuur zou deze versie misschien weleens de fijnst sturende van alle 1-series kunnen worden. De BMW 128ti komt in november op de markt.