Bied op deze Porsche 911 R voordat ik het doe!
Wacht, dat geld heb ik helemaal niet.. #@$!
Sportwagens zijn er in allerlei smaken. Zo kun je bij de Italianen vooral terecht voor rauw, exotisch en vol emotie, terwijl je twee landsgrenzen verder, in Duitsland, eerder te maken hebt met precisie van een ongekend, haast academisch niveau. Op het eerste gezicht schrikt dit misschien wat af, omdat de wagens op zo’n verfijnde manier in elkaar zijn gezet, dat er amper ruimte lijkt te zijn voor een beetje plezier. Niets blijkt echter minder waar.
Het is dan ook niet voor het eerst dat we onze diepgaande liefde voor de Porsche 911 R uiten, al lijkt de vorige keer alweer een eeuwigheid geleden. Daarom ben ik ook enorm blij dat er binnenkort weer eentje geveild wordt door RM Sotheby’s. Ondanks dat deze 911 R qua unieke opties een beetje achterloopt ten opzichte van de 911 R die eerder dit jaar in Parijs werd geveild, is hij minstens net zo gaaf. Okay, misschien niet nét zo gaaf, maar het is zeker een speciale bak!
De ultieme puristen Porsche is in deze uitvoering namelijk gewoon een onwaarschijnlijk mooie vertoning. De eerste, en enige, eigenaar besloot te gaan voor een strak uiterlijk, die weinig afwijkt van de introductie kleuren. Het promotiemateriaal toonde voornamelijk twee kleurencombinaties: wit met rode of groene racestrepen. De eigenaar breekt het patroon, door in plaats van zuiver wit, voor GT Silver Metallic te kiezen, wat minstens zo fraai staat. Het interieur is in simpel zwart uitgerust. De opties op de wagen spreken evenmin van een excentriek karakter, aangezien de brandblusser, cruise control en een 90 liter grote brandstoftank als belangrijkste op de lijst staan aangevinkt. Aan de andere kant kun je zeggen dat de eigenaar, net als Porsche, hun 911 R zo puur mogelijk wil houden.
In essentie betekende dit voor de consument dat de PDK-transmissie de laan uit werd gestuurd, zodat je voortaan weer ouderwets in het rond kan roeren met een handgeschakelde zesbak. Dit is dan ook de hoofdreden dat de 911 R tegenwoordig voor belachelijke astronomische bedragen van eigenaar wisselt. Echte liefhebbers willen maar wat graag in het bezit zijn van een 500 pk sterk Duits monster, dat je met drie pedalen eigenhandig alle hoeken van het circuit kunt laten zien.
In een parallel universum waar ik wél genoeg geld heb om deze 911 R voor mijn deur te zetten, zou ik ervoor zorgen dat er binnen een week minstens dubbel zoveel kilometers op de teller staat. Want laten we wel wezen, deze auto moet je gewoon constant op zijn falie geven! Puur genieten!