Besteed al je zakcentjes aan deze Porsche 918 Spyder!
Organen worden niet geaccepteerd, dus schudt dat spaarvarken maar vast leeg!
Hoera! Er zitten weer wat veilingen aan te komen! Voor rijke snotneuzen betekent dit misschien dat ze zich voor de zoveelste keer een weg kunnen banen naar allerlei verre, pittoreske oorden, maar voor ons, de leken, is het een mogelijkheid om weer eens ongegeneerd te kwijlen over hét summum van de autowereld. Er bestaan verschillende veilinghuizen die ons keer op keer verbazen met hun catalogus, waarvan onze persoonlijke favoriet: het Brits-Canadese RM Sotheby’s.
Deze fraaie dames en heren presenteerden overigens al eens eerder een 918 op een van hun veilingen, al betrof het toen een smurfblauwe Spyder met het extremere Weissach pakket, iets waarover deze duistere vertoning jammer genoeg niet beschikt. Treuren is echter verleden tijd, want met een klein beetje logisch nadenken besef je dat zelfs de meest standaard 918 Spyder op aarde een bolide is van buitenaardse proporties.
Om maar even wat harde cijfers op je af te werpen: de Duitse hybride hypercar levert in haar huidige configuratie een gecombineerd vermogen van 887 pk. Iets minder dan een derde hiervan wordt via de elektromotoren aangeleverd, terwijl de resterende 608 paarden aanstormen via een atmosferische V8. Daarnaast produceert het hybride blok een absurde 1.280 Nm koppel. Mede hierdoor presteerde de wagen het ooit om in slechts 2,2 seconden naar de 100 km/u te snellen. Het zijn inmiddels algemeen bekende cijfers, maar ik wilde ze nog eens herkauwen, juist omdat ze zo belachelijk zijn.
Goed, maar wat maakt deze 918 Spyder nu precies zo speciaal om hem te veilen op Pebble Beach? Om eerlijk te zijn, niet zo heel veel. Tenminste, als je niet in acht neemt dat het hier om een 918 Spyder gaat dan. Toch zijn er een aantal zaken die hem voor de potentiële koper extra aantrekkelijk zouden kunnen maken, zoals de tellerstand van 1.911 km. Om het in perspectief te zetten: dat zijn omgerekend zo’n 84 rondjes over de Nürburgring Nordschleife, of ongeveer een halve 24 uurs race over datzelfde circuit.
Een opvallend detail is trouwens dat deze 918 al in Maart 2011 bij een Porsche dealer in California werd besteld, ruim 2,5 jaar voordat de voltooide productiewagen überhaupt aan het publiek werd getoond. Verder is de wagen gehuld in een glanzend Basalt Black, terwijl de binnenzijde een combinatie is van Onyx Black en Acid Green accenten. De simpele maar elegante kleurstelling maakt zodoende van een razend gecompliceerde auto als deze een rijdende tegenstelling. Ideaal voor de verzameler!