Aventador SVJ: 770 pk in de laatste V12 van Lamborghini!

Aventador SVJ: 770 pk in de laatste V12 van Lamborghini!

Aventador SVJ

De zwanenzang der zwanenzangen mogen we wel zeggen, de Lamborghini Aventador SVJ is de laatste pure twaalfcilinder van de supercarfabrikant.

En waar kan zo’n auto beter onthuld worden dan op Pebble Beach, de plek waar alle, maar dan ook echt alle vermogende autoliefhebbers eens per jaar samen komen. Wij snappen het wel, Lamborghini wil natuurlijk ‘zsm’ 63 koopcontracten ondertekend hebben, want inderdaad, er gaat 63 keer Aventador SVJ van de band af rollen.

Althans, van de gelimiteerde SVJ 63. Waarom 63? Het is een link naar het ontstaan van Lamborghini, in het jaar 1963. Mocht jij een van de 63 gelukkigen zijn, dan mag je in ons belastingparadijsje (slecht grapje) rekenen op een prijskaartje van €500.000,- waarvan zo’n €130.000,- rechtstreeks terugvloeit in de staatskas vanwege het compleet nutteloze geval genaamd ‘BPM’. Van de ‘reguliere’ Aventador SVJ worden in eerste instantie 900 stuks gebouwd. Of er ook een Roadster gaat komen is nog niet bekend.

Maar goed, wat krijg je dan als je zo’n ‘final edition’ besteld? Om het in het Brabants te benoemen: ‘Veel, heul veul!’ De laatste 6,5 liter V12 zonder hybridesnufjes, 770 pk, een sprintje van 0 – 100 in 2,8 seconden, 0 – 200 in 8,6 seconden en een top van 350 kilometer per uur. (Boef: Eat that!) Met de aerodynamica op standje ‘lichtsnelheid’ snappen wij dat wel. Het ALA-systeem, wat in Lamborghini-termen betekent dat de auto slim reageert op downforce en daarmee 40% meer downforce kan genereren dan de normale SV.

De SVJ is om bij weg te dromen, alles aan de wagen is zo overweldigend dik, van de snuit die weg te zijn gelopen van een Huracan GT3, De dikke bips met een loeier van een carbon spoiler erop om over het interieur nog maar te zwijgen… De ophanging van de katapult is stijver en de besturing nog directer dan bij de gewone Aventador SV, de uitlaten zijn een verdieping hoger geplaatst #weightreduction en een zeventraps bak. Vierwielaandrijving is uiteraard standaard, want je moet wel gek zijn om met 770 pk op de achterwielen rond te jagen! De Aventador SVJ is geslaagd, punt.

Aventador SVJ

Aventador SVJ

Aventador SVJ

Aventador SVJ

Aventador SVJ

Aventador SVJ

Aventador SVJ

Tim Kanters

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.