Audi TT(S): 2019 wordt een jaar vol knallers!
Wanneer een autofabrikant het publiek teased met nieuwe auto’s en de woorden ‘sportiever’ en ‘special editions’ worden gebruikt, dan worden uiteraard de oren en ogen gespitst!
Audi doet dit met de Audi TT en het uiterlijk van de sportieveling wordt nog iets scherper, nog iets sportiever aan gezet en de motorisatie en de standaard uitrusting blijven niet achter! De Audi TT komt standaard met een al niet misselijke 197 pk/ 320 Nm uit de 2 liter turbo-motor. Dit is de ’40 TFSI’, maar er komt ook nog een ’45 TFSI’ en ’45 TFSI Quattro’ (245 pk / 370 Nm).
Maar, dan is er ook nog de TTS en deze rakker heeft een pas echt leuke 306 pk en 400 Nm aan koppel in het vooronder. 0 – 100 sprintjes? De coupe schiet in 4,5 seconde naar de 100 en de cabrio in 4,8 seconden. Wij zijn benieuwd, heb jij ooit een snellere föhn gehad?
We zeiden al, de standaarduitrusting wordt nog uitgebreider, laten we even een greep nemen uit die ‘standaard extra’s’: verwarmde buitenspiegels, licht-/regensensor, multifunctioneel stuurwiel, Audi Virtual Cockpit, USB-poorten en Bluetooth om je favoriete plaatjes bij de hand te hebben en 17 inch lichtmetaal. Voor de liefhebber is er nog een scala aan ander lichtmetaal beschikbaar, in de maat 18, 19 of 20 inch!
De smoel van de TT krijgt een nieuwe grill en grotere luchtinlaten en de TTS heeft ook nog een nieuwe splitter op de neus gekregen en een grotere diffusor op de kont.
En laten we de speciale edities niet vergeten! De ‘Audi TT 20 Years’ wordt in een gelimiteerde oplage van 999 stuks uitgebracht ter ere van de 20e verjaardag van de TT. Waar is de 20 Years-editie aan te herkennen? Een laklaagje a la ‘Arrow Gray’, OLED-achterlichten, 19 inch lichtmetaal, RVS uitlaatsierstukken en speciale badges. En daarnaast komt er een ‘TT S-line Competition’ die in het interieur voorzien is van contrasterende stiksels en de Audi Virtual Cockpit heeft een extra schermpje genaamd ‘Sport’, het wordt smullen met de nieuwe TT’s!
Prijzen? Nog niet concreet, maar in Duitsland zal de voormalige kappersauto verkrijgbaar zijn vanaf €35.000,- als coupe en de roadster start bij €37.500,-. Wil je liever een TTS? Dan ben je minimaal €54.500,-/€57.500,- kwijt. Dus, zeg het maar: wacht jij op de TTS Coupe, of koop je liever deze nette gebruikte TTS roadster met 370 pk?