Gereden: Audi S5 Cabriolet 3.0 V6 TFSI met 520 pk!
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
Met mijn hart voor auto’s doe ik deze keer verslag van een Audi S5 Cabriolet, maar niet zo maar een S5 Cabriolet… Dit is Europa’s meest exclusieve Audi S5 met maar liefst 520 pk!
Toen wij onlangs nog reden met de Jaguar F-Type Coupé vertelde ik dat wij voorlopig even geen cabriolets meer gingen rijden, dit omdat het zomerweer nu toch wel echt voorbij is. Maar toen kwamen wij in contact met de eigenaar van deze Audi S5 Cabriolet die geen 333 pk onder de kap heeft maar 520 pk! Daarnaast is er van alles veranderd aan deze S5 en zodoende konden wij het niet laten om met deze dikke Audi op pad te gaan.
3.0 V6 TFSI
De S5 Coupé kwam gelijk met de introductie van de A5 in 2007 op de markt en maakt gebruik van een atmosferische 4,2 liter grote V8 FSI die zo’n 354 pk en 440 Nm aan koppel op de weg zet. Helaas werd deze motor niet meegenomen naar de Audi S5 Cabriolet die in 2009 op de markt kwam maar werd er gekozen voor de 3,0 liter grote V6 TFSI. Het koppel van 440 Nm is behouden maar het aantal trappelende paarden is gezakt naar 333. Maar dat gaat niet op voor het model dat wij reden…
Niet geheel standaard
Deze Audi S5 is namelijk langs geweest bij JD Engineering en kreeg daar de Stage 6 behandeling. Daarnaast zijn er onder andere nieuwe spruitstukken gemonteerd, heeft APR gezorgd voor een nieuw uitlaatsysteem en een nieuwe intercooler en de race katalysator en einddempers zijn afkomstig van NL Tuning. Dit en nog wat kleinere aanpassingen hebben ervoor gezorgd dat het vermogen met 187 pk is gestegen naar 520 pk en het koppel van 440 Nm naar 622 Nm.
De aanpassingen:
– JD Engineering software Stage 6
– DSG Tunning
– Compleet nieuw uitlaatsysteem van APR
– Nieuwe intercooler van APR
– Nieuwe spruitstukken
– Nieuwe Race Kat van NL tuning
– Nieuwe RVS einddempers van NL Tuning
– Nieuwe intake van carbon fiber
– Nieuwe pully
– 6 nieuwe bobines
– 6 nieuwe bougies
– RVS wrap
– Gespoten velgen
– Remschijven in kleur van het S5 logo
– Nieuw type stuur
– Diamond stitch leder
– Ramen coating
– Honingraat grill van de Audi RS5
– Nieuwe gaspedalen
– Voetverlichting aan beide kanten
– Achteruitrijcamera
DSG Tuning
De S-Tronic versnellingsbak met dubbele koppeling doet goed zijn werk in de Audi S5 Cabriolet maar zoals je hierboven kunt zien is er ook aan DSG tuning gedacht. Veel DSG bakken kunnen al probleemloos met ruim 400+Nm omgaan zonder dat de DSG-software hier apart voor aangepast moet worden. Maar mét deze aanpassingen kan de DSG bak van de auto nog meer koppel verwerken en zelfs compleet naar wens geprogrammeerd worden. Zo kunnen de koppelbegrenzer en de schakeldruk worden verhoogd en de launch control functie kan worden aangepast, dit kan nuttig zijn bij installatie van een grotere turbo. Daarnaast kan de tuning ook nuttig zijn om de schakeltijden te verkorten en het maximale toerental te verhogen.
Uitstraling
Wanneer je een auto op deze manier onderhuids aanpakt kun je naar mijn mening het uiterlijk ook niet geheel onaangepast laten en dat vond de eigenaar gelukkig ook. De auto is voorzien van een Brushed Steel wrap, ook wel een RVS wrap genoemd. Dit hebben we nog niet veel vaker gezien, wellicht wordt dit de nieuwe hit op wrap gebied wanneer een matte wrap echt uit is geraakt. De standaard S5-grill werd te saai bevonden en moest plaats maken voor de honinggraat grill van de RS5, hij heeft dikkere wielen dan de standaard S5 en de uitlaatpijpen van APR zorgen aan de achterkant voor een iets dikkere uitstraling.
Ook het interieur is hier en daar aangepast; het meest in het oog springende zijn toch wel die fantastische stoelen. Zowel voor, achter en de deurbekleding is voorzien van Diamond Stitch leder wat er echt fantastisch uitziet. Ook is onder andere het stuur vervangen voor een nieuwer type evenals de gaspedalen.
Rijgedrag
De Audi S5 levert met zijn 3.0 V6 TFSI een waanzinnig vermogen, het koppel zorgt voor een hoop trekkracht en hij gaat maar door…Vanaf het moment dat ik in ben gestapt in deze speciale S5 wil ik niet meer anders, het voelt allemaal zo goed aan. In mijn ogen is de standaard S5 te ”gewoontjes”, dit heeft Audi zo gedaan in verband met zijn grotere broer; de RS5. Kortom het vermogen en het geluid zorgen echt voor een hele sportieve rijbeleving, nooit eerder zorgde een Audi S5 voor zo veel kippenvel momenten bij mij! Maar ga je de auto echt op de grens rijden, dan merk je toch wel dat dit een relatief zware auto is die niet is gebouwd voor het echte ”race” werk. De koets is niet stijf genoeg en de neus is wel wat zwaar, maar wat maakt het uit? Ga jij nou echt het circuit op met je S5 Cabriolet? Nee dat denk ik niet. De S5 Cabriolet koop je om te genieten van het open rijden, als daar een bak vermogen en een mooi geluid bij komt kijken is het plaatje toch helemaal compleet? En als je dan ook nog eens de RS5 van je buurman zoek trekt bij het stoplicht, dan kan mijn dag niet meer stuk!
Conclusie
De Audi S5 Cabriolet is in Nederland te krijgen voor een bedrag van € 83.880,-, echter kun je hem dan nog aankleden tot een prijskaartje van ver boven de € 100.000,-. Deze prijzen zijn dan ook niet representatief voor de Audi S5 die wij reden, tel daar nog maar eens duizenden euro’s aan tuning en aanpassingen bij op. De Audi S5 Cabriolet is standaard al aan de dure kant en qua prestaties en prijs positioneert hij zich daarmee tussen de BMW 335i en de M3 Cabrio. Deze S5 Cabriolet kun je echter eerder vergelijken met zijn grotere broer, de RS5 Cabriolet, die ineens niet meer zo groot is. Die is er namelijk vanaf € 138.210,-, heeft wél een V8 maar levert 70 pk minder en zit ongeveer een halve tel later op de 100 km/h.
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers
Deze rij-impressie is mede mogelijk gemaakt door Primedinners.com | Bekijk hier onze vorige rijtest: BMW M5 30 Jahre Edition