Audi S1 Hoonitron: De Audi die we willen, maar waarschijnlijk nooit zullen krijgen.

Audi S1 Hoonitron: De Audi die we willen, maar waarschijnlijk nooit zullen krijgen.

Ken Block, de meester-glijder, heeft weer een nieuw speeltje. En als Ken Block met een nieuwe auto komt, weet je dat het smullen is en dat is met de auto niet anders. Zijn dit in zijn samenwerking met Audi vooral elektrisch-aangedreven auto’s zijn, ons hoor je niet klagen!

De inspiratie voor de S1 Hoonitron is duidelijk, de Sport Quattro S1 E2 Audi welke gebruikt werd voor de Pikes Peak Hill Climb. Maar, in de moderne versie voorzien van 2 krachtige elektromotoren in plaats van de 5-cilinder motor. Ken Block heeft er al een aantal dagen mee getest in Duitsland en zijn bevinding was duidelijk, de S1 Hoonitron gaat als de brandweer!

Zijn er specificaties bekend?

Het chassis is volledig van koolstofvezel, volledig naar FIA-standaarden gebouwd en er zijn spoilers gemonteerd waarbij de gemiddelde picknicktafel bij verbleekt. Dit zijn ook de enige specificaties die Audi naar buiten brengt over dit geruisloze monster. Deze auto is ongelooflijk snel van tekentafel tot productie gegaan: normaliter duurt het 1,5 jaar om tot het definitieve design te komen, maar in dit geval was dit binnen 4 weken geklaard!

In de nieuwe Gymkhana zal waarschijnlijk weer een Ford of Subaru te zien zijn, maar niet getreurd: er komt een Elektrikhana aan. En wij weten allemaal wat daarin gaat gebeuren..

Tim Kanters

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.