Audi RS6 Avant C7
Eindelijk is het moment daar en presenteert Audi de RS6 Avant C7! Met 560pk aan vermogen doet hij een klein stapje terug met zijn voorganger welke 580pk aan boord had.
De vorige RS6, de Avant C6, had een 5.2 liter V10 met twee tubo’s onder de motorkap en bracht daarmee 580pk op de weg, wat 20pk meer is dan het nieuwe model. De C7 heeft een 4.0 liter twin-turbo V8 met 560pk en 700(!)Nm koppel, dat is dan weer 50Nm meer dan de C6. Ook is de nieuwste RS6 100kg lichter geworden, wat er onder andere voor zorgt dat deze beul nog sneller naar de 100km/h sprint, namelijk in 3,9 seconden. Afhankelijk van het gekozen pakket; Dynamic package of het Dynamic plus package, haalt de RS6 een topsnelheid van respectievelijk 280km/h en 305km/h. Een standaard RS6 is, zoals we gewend zijn, begrensd op 250km/h.
De RS6 C7 heeft naast het voordeel van sneller op je bestemming zijn, nog een voordeel; hij is maar liefst 40% zuiniger dan de RS6 met de 5.2 V10. Dankzij cilinder-uitschakeling kan hij een een verbruik halen van 9,8l/100km. Wanneer je rustig rijdt met de Audi RS6 (geldt overigens ook voor de S6, S7 en S8) worden de kleppen buiten werking gesteld en de brandstof naar de betreffende cilinders uit geschakeld.
20 Inch velgen zijn de standaard op de RS6 C7, welke desgewenst te vergroten zijn tot 21 inch. Ook zijn er nog andere dergelijke opties aan te vinken op de optielijst zoals LEDjes in plaats van de xenon lampen, carbon fiber keramische remschijven, stugge sportvering met stalen veren, dynamic steering en een sportdifferentieël. Bovendien heeft standaard een variabele toeren-begrenzer; naarmate de Audi warmer wordt verschuift de rode lijn zich dichter naar de 8.000 toeren per minuut. Naar verwachting zien we de Audi RS6 Avant C7 voor het eerst in het echt op de Motor Show van Geneve in 2013.