Nieuws

Audi RS5 Coupé en Sportback: dit kosten ze in Nederland!

Audi heeft in 2019 een aantal nieuwe RS-modellen geïntroduceerd, het jaar werd afgesloten door het doek van de gefacelifte RS5 Coupé en RS5 Sportback te trekken.

Zoals verwacht, hebben de twee Rs’en de stylingupdates overgenomen die ook zijn toegepast op de A5- en S5-modellen. De meest opvallende veranderingen hebben plaatsgevonden aan de voorkant, waar het Singleframe-rooster breder is dan voorheen en wordt geflankeerd door frisse koplampen, optioneel verkrijgbaar met matrix LED en laserlichttechnologie.

Zoals het geval is met de hierboven genoemde modellen, zijn de stijlwijzigingen behoorlijk ingrijpend, omdat Audi ook voor nieuwe ventilatieopeningen boven de grille heeft gekozen om de 1984 Quattro-vibe te creëren. Klanten kunnen het RS5-duo bestellen in frisse nieuwe kleuren genaamd “Turbo Blue” en “Tango Red”, samen met een aantal carbon-stylingpakketten. Beide modellen rollen standaard op 19-inch lichtmetalen velgen, maar Audi heeft ook drie versies van 20-inch velgen. Een van deze sets is afgewerkt in mat brons, terwijl een andere in glanzend zwart is gekleed voor een meer elegante look.

Als je de deur opentrekt en instapt, zal het eerste wat opvalt het bijgewerkte infotainmentsysteem zijn dat nu een 10,1-inch touchscreen-display heeft. Tegen een meerprijs kan de bestuurder met de 12,3-inch Audi Virtual Cockpit Plus schakelen tussen meerdere schermen van het volledig digitale instrumentenpaneel.

Terwijl de S5 enkele grote veranderingen heeft ondergaan in de vorm van een dieselmotor, gaan de RS5 verder met dezelfde motor die het al gebruikte. Het is een 2.9 TFSI twin-turbo V6 een aardig 450 pk en 600 Nm koppel naar buiten duwt. 0 tot 100 km/h neemt slechts 3,9 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 280 km/h.

In Nederland heeft de Audi RS5 Sportback een vanafprijs van €129.340,-. Voor de Audi RS5 Coupé ben je minstens €129.740,- kwijt. Ter vergelijking; in Duitsland moet je voor beide minstens €83.500,- meebrengen.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.