Audi RS4 Crash
Nieuws

[Video] Audi RS4 slaat over de kop op circuit

Een ongeluk zit in een klein hoekje, zeker op het ciruit. Iets dat we ook tijdens de LIVA Circuitdag afgelopen donderdag waar het voor de Nederlandse Lamborghini Huracán gelukkig goed afliep. Het liep helaas minder goed af voor de bestuurder van deze Audi RS4 die op zijn kop belandde.

Het ongeluk gebeurde op het Willow Springs International Motorsports Park in California in de Verenigde Staten. De bestuurder legt uit wat er gebeurde:

So, before the internet tells me how much I did wrong – let me tell you that I know. I’ve been tracking for eight years, have been to this track numerous times in a number of cars and know T9 is a very late apex, decreasing radius turn.

In this case, I turned in too early and too sharply. It was early in the day and early in the session, so I wasn’t up to full speed and felt I had enough track to recover. The car tracked out and I maintained the steering angle I normally would for track out, pointing me down the track toward the right side to set up for T1.

Though, in this case, the angle was too steep and the grip too low, so the car tracked out a foot too wide. I know the protocol is to just go straight off with two feet in, and in hindsight I should have done that. However, in the moment, it wasn’t apparent the car was going to go wide until the very last instant, leaving me no chance.

While I don’t think I over-corrected, the steering wheel was definitely turned to the right some degree to get the nose pointed back down the straight. Once the left side dropped, the car shot back across the track and I tried to get the car to go off straight, but it was too late and there was no grip for steering or braking inputs to have any effect.

I had a chance to save it mid-corner, too. I had lifted mid-corner to get the car tucked back in toward the apex, but I got on the throttle too quickly and too aggressively, also forcing the car to push wider on exit. Had I laid off the throttle longer, or even tapped the brakes to help with front-end grip, and got the car pointing down the track before getting on throttle, I could have saved the corner — and the car — that way too.

Yes, I made an error. It’s not my first and it won’t be my last. In the grand scheme, dropping two off isn’t an egregious mistake, but here at Willow Springs in turn 9, it’s one with grave consequences.

Thanks for watching. Be careful out there! Hope you can learn from this mistake as I have.

Audi RS4 Crash

Audi RS4 Sedan B7
De RS4 in kwestie is een Audi RS4 Sedan B7 uit 2007 en is de tweede generatie RS4 en maakt gebruik van een 4.2 liter V8 met 420 pk en 430 Nm aan koppel. 4,8 seconden duurt het voor de Audi RS4 Sedan B7 om de 100 km/h te passeren en het accelereren stopt bij een begrensde snelheid van 250 km/h. Tegen een meerprijs kon je de topsnelheid laten oprekken.

De RS4 Sedan B7 kostte toen hij op de markt kwam in 2006 in Nederland zo’n €110.000,-. Tegenwoordig kun je een tweedehands RS4 krijgen voor een prijs tussen de €23.000,- en €38.000,-. In 2012 kwam de RS4 B8-generatie en deze is uitsluitend beschikbaar als Avant en begint in Nederland bij €130.740,-.

Audi RS4 Crash

Audi RS4 Crash

Audi RS4 Crash

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.