Reviews

Gereden: 2015 Audi RS3 Sportback

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video hier!

Hoewel de Audi A3 helemaal nieuw is, neemt hij voor zijn topversie RS3 gewoon het hart over van zijn voorganger. En dat is een hele opluchting…

Met (voorlopig) uitzondering van de A1, de Q7, de A8 en de R8 heeft elke Audi-model recht op een supersnelle RS-versie. Doorgaans werd die pas tegen het eind van de modelcyclus gelanceerd, maar sinds de A6 heeft Audi het geweer van schouder veranderd, en zo komt het dat de A3 nu al, na pas twee jaar carrière, recht heeft op een RS3-versie. Net zoals zijn voorganger onderscheidt die zich van andere snelle middenklassers door een zeer hoog vermogen en een bijzonder karaktervolle 2.5-turbovijfcilinder. Standaard vierwielaandrijving en een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling maken hem in staat tot verbluffende acceleratieclaims: van 0 naar 100 km/h sprint hij in 4,3 seconden, een niveau dat vijf jaar geleden nog supersportwagenterrein was.

Audi RS3 Sportback - Hartvoorautos.nl

Audi RS3 Sportback - Hartvoorautos.nlHoewel de vijfcilinder dezelfde is als voorheen, is hij wel aangepast om hem krachtiger en schoner te maken. Zo is zijn vermogen opgevoerd van 340 naar 367 pk, het is niet toevallig 7 pk meer dan de Mercedes-Benz A45 AMG, Audi mocht hierdoor de titel dragen van meest krachtige hot hatch. Maar dit mocht helaas niet lang duren, Mercedes-Benz laat zich niet zomaar van de troon stoten, al snel kwam er een ”facelift” van de A45 AMG die 381 pk had…

Verder heeft Audi de vierwielaandrijving met meerplatenkoppeling grondig aangepakt om het evenwicht van de auto wat neutraler te maken, want de vorige RS3 stond bekend om zijn wat onderstuurde rijgedrag. Daarom reageert de meerplatenkoppeling van de vierwielaandrijving nu nog sneller en kan de auto in extreme gevallen tot 100 procent van zijn koppel naar de achteras sturen, zodat volgens Audi “lichte gecontroleerde drifts” mogelijk zijn, in de sneeuw misschien?. Je zult vooral merken dat de auto wat beter de bocht om wilt, dan de vorige generatie RS3.

Audi RS3 Sportback - Hartvoorautos.nl

Tot slot hebben ze bij Audi heel wat opties ontwikkeld om de RS3 nog sportiever te maken. Je kan de snelheidsbegrenzer laten optrekken van 250 naar 280 km/h. De standaard uitlaat kan worden vervangen door een sportuitlaat, een ware must want wát klinkt dat ding lekker zeg! En wil je met deze vrij zware auto, leeggewicht: 1.520 kilo, het circuit op wil kun je keramische remschijven bestellen die minder snel oververhit raken. Ook zijn extreem vormgegeven RS-kuipstoelen, waar niet iedereen even comfortabel in zal zitten, een optie.

Wat Audi ook zal beweren over de vernieuwde meerplatenkoppeling, al snel bleek de nieuwe RS3 door de zware vijfpitter op de neus nog steeds onderstuurd, dit zul je overigens vooral merken op het circuit. Op de openbare weg, waar de snelheden veel redelijker zijn, viel ons echter op dat dit fenomeen veel minder uitgesproken is dan in zijn voorganger. Hij blijft ook daar in de eerste plaats onderstuurd, maar blijft toch iets langer neutraal dan voorheen. Toch haal je het grootste plezier in deze auto nog steeds uit de machtige prestaties en de rauwe klank van de vijfcilinder, die al meerdere keren tot Engine of the Year is verkozen.

Audi RS3 Sportback - Hartvoorautos.nl

Deze nieuwe RS3 is een lekkere rijdersauto voor iedere dag, echter moet je wel kunnen leven met een iets wat strak afgesteld onderstel. Dit is zo’n auto waarmee je makkelijk op 95% kan rijden, de auto laat zich redelijk makkelijk besturen en is heel erg vergevingsgezind. Net zoals zijn voorganger wordt het karakter van de nieuwe Audi RS3 volledig door zijn 2.5-turbovijfcilinder bepaald, dat geeft de auto ook erg veel charme, met zijn hese, roffelende klank en zijn verbluffende prestaties. De RS3 is sneller dan al zijn rivalen, maar ook een pak duurder…

Motor: 5-cilinder-in-lijn met turbo, 2480 cc
Vermogen: 367 pk bij 5500-6800 o/m
Koppel: 465 Nm bij 1625-5500 o/m
0-100 km/h: 4,3 s
Topsnelheid: 250 km/h (Optie: 280 km/h)
Normverbruik: 8,1 l/100 km
CO2-uitstoot: 189 g/km
Vanafprijs: € 68.000,-

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

| Bekijk ook onze vorige rijtest: 2015 BMW X5 M |

27-jarige petrolhead in hart en nieren! Mede-oprichter van Hart voor Auto's dat in 2018 inmiddels zijn 8ste levensjaar is ingegaan.

4 Comments

  • […] wij onlangs met de nieuwe Audi RS3 Sportback reden, waren wij in één klap verliefd op die auto. Zo te zien zijn wij – natuurlijk – […]

  • […] kleine broertje van de Audi RS3 maakt in standaard uitvoering maar een laf geluid. In tegenstelling tot de RS3 die een krachtig en […]

  • […] 2015 Audi RS3 Sportback Net zoals zijn voorganger onderscheidt die zich van andere snelle middenklassers door een zeer hoog vermogen en een bijzonder karaktervolle 2.5-turbovijfcilinder. Standaard vierwielaandrijving en een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling maken hem in staat tot verbluffende acceleratieclaims: van 0 naar 100 km/h sprint hij in 4,3 seconden, een niveau dat vijf jaar geleden nog supersportwagenterrein was. [Lees verder] […]

  • […] hoef jullie niet alle ins outs te vertellen over de Audi RS3, daarvoor kun je onze vorige test van deze auto lezen. Wel kan ik jullie vertellen dat dit exemplaar indrukwekkend is, hij klinkt niet alleen beter […]

Comments are closed.