Officieel: Audi R8 V10, V10 Plus, E-tron & LMS!
Hoewel de Autosalon van Genève volgende week haar deuren zal openen en er een hoop nieuwe auto’s gepresenteerd zullen worden, kiest Audi ervoor om de nieuwe R8 alvast te onthullen!
De nieuwe Audi R8 wordt geïntroduceerd met twee V10 varianten, te beginnen bij de ‘gewone’ V10 met 540 pk en 540 Nm koppel welke de 0 tot 100 km/h doet in 3,5 seconden. Dan is er de R8 V10 Plus die het doet met 610 pk en 560 Nm koppel die de 0 tot 100 km/h sprint doet in 3,2 seconden wat hem tot Audi’s snelste straatauto zou maakt. De topsnelheid ligt 323 km/h voor de V10 en 330 km/h voor de V10 Plus. Overigens is de V10 Plus te herkennen aan de vaste achterspoiler, waar de gewone V10 een elektrisch uitklapbaar exemplaar krijgt.
De nieuwe R8 is zo’n 15% lichter dan de voorgaande R8 en het gewicht komt nu uit op 1.454 kilogram, mede dankzij het gebruik van een lichtgewicht Audi Space Frame. De torsiestijfheid is ten opzichte van de voorgaande R8 met 40% toegenomen. Ook heeft R8 nieuw Quattro-systeem, dat 100% van het koppel naar de voor- of achterwielen kan sturen in tegenstelling met de voorgaande R8 waarbij standaard 15% van het vermogen bij de voorwielen terecht kwam.
In Duitsland beginnen de prijzen beginnen bij €165.000,- voor de R8 V10 en €187.400,- voor de V10 Plus.
Audi R8 E-tron, Audi R8 LMS
Daarnaast komt er een elektrische e-tron versie die dankzij twee elektromotoren ruim 460 pk en 920 Nm levert. Met de Audi R8 E-tron zit je vanuit stilstand na 3,9 seconden op de 100 km/h. Audi heeft bovendien aangekondigd dat de R8 E-tron gebruikt zal worden voor de ontwikkeling van een elektrische sedan, wij zijn benieuwd!
De R8 LMS is tot slot de circuitversie van de nieuwe R8 en maakt ook gebruik van het V10 blok maar deze levert nu 585 pk. Het geheel weegt 1.225 kilogram, is achterwielaangedreven en heeft natuurlijk de nodige transformatie tot circuitauto ondergaan. Daarbij leent hij alsnog 50% qua techniek. onderdelen en body van de straatlegale R8.