Nieuws

Audi komt dit jaar met de Audi A7L!

Nee, dit is niet wat je verwacht als je aan een Audi A7 denkt. Dit keer geen Sportback zoals de A7 al jaren is, maar een sedan variant! Helaas zal deze alleen leverbaar zijn in China..

De eerste Audi voor China ontwikkeld via een joint venture debuteert deze week op Auto Shanghai 2021. Als aanvulling op de Audi-FAW A6L sedan en de reguliere A7, schuwt de A7L de Sportback carrosserievorm van zijn wereldwijd bekende neef en kiest in plaats daarvan voor een traditionele sedan. Omdat klanten in China en Aziƫ een zwak hebben voor beenruimte achterin, heeft de nieuwkomer een aanzienlijk langere wielbasis dan de originele Sportback.

De afstand tussen de assen is met 98 mm gegroeid tot 3.026 mm en de hele auto meet nu een statige 5.076 mm (5,07 meter). Hij is over het algemeen nog steeds korter dan de standaard A8, maar merkwaardig genoeg is de wielbasis een beetje langer in vergelijking met de niet limousine variant van de Audi A8.

Er valt niet veel te zeggen over het ontwerp, aangezien de A7L in feite een verlengde sedan-afgeleide is van de Sportback. Dat geldt ook voor het interieur, dat effectief is overgenomen van het Sportback model, met als voor de hand liggende verandering de overvloed aan beenruimte voor passagiers die achterin zitten.

De auto die hier te zien is, is de eerste editie die is uitgerust met een 3,0-liter V6-turbomotor met mild-hybride technologie. De vernieuwde motor biedt 335 pk en 500 Newtonmeter koppel dat via een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling naar de Quattro-vierwielaandrijving wordt geleid.

Een luchtvering is standaard, net als vierwielbesturing om de grote sedan gemakkelijker te manoeuvreren in een kleine ruimte en de stabiliteit tijdens het nemen van bochten met hoge snelheid te vergroten. De eerste editie is beperkt tot 1.000 exemplaren en is in wezen uitgerust met alle toeters en bellen voor early adopters die op zoek zijn naar een langwerpige A7 met een conventionele kofferbak.

Als het gaat om Audi-modellen met lange wielbasis in China, zijn de A3 en A4 ook uitgerekt, samen met een paar cross-overs, de Q2L en Q5L. De eerste is lokaal verkrijgbaar met puur elektrische aandrijving als de Q2L E-Tron, voorlopig ook alleen voor de Chinese markt.