Abt doet RS6, noemt het toepasselijk de RS6+

Abt doet RS6, noemt het toepasselijk de RS6+

Abt RS6+

Ja, ja, extra vermogen, enz. Maar die velgen! Die. F*cking. Velgen!

De meest roemruchte A6 die Audi zelf levert, kennen we uiteraard allemaal. De RS6 is sinds jaar en dag een van dé power-gezinswagens. Het opvoeren van krachtpatsers als de RS6 is eigenlijk onnodig, maar tuners zouden hun naam geen eer aan doen, als ze precies zulk soort auto’s zouden vermijden. Dit is waar Abt in beeld komt, een doorgewinterde VAG-tuner. Niet meer dan logisch dus, dat zij de topper onder de A6’en van extra spice willen voorzien.

Er ligt ongetwijfeld al een flink blok onder de kap van een ‘standaard’ RS6, maar dat rest Abt niet om de boel verder op te pompen. De RS6 waar ze zich deze keer op uitleven is echter niet de standaard, maar de Performance-uitvoering. Deze geniet wel van dezelfde twin-turbo V8 als in de gewone RS6, maar draagt er door een verbeterd motormanagement 45 pk bovenop. Door die ontwikkeling levert de TFSI-motor in plaats van 560 pk maar liefst 605 pk, en zelfs 750 Nm koppel! Omdat Abt als tuner een soort rupsje-nooit-genoeg is, werden die cijfers nog eens extra de hoogte in gestuwd, waardoor je met de RS6+ beschikt over een onnatuurlijk vermogen van 705 pk en 880 Nm koppel. Wat?!

Herkennen doe je de RS6+ aan die waanzinnige 22″ velgen, en een bootlading carbon die er onontkomelijk bij wordt geleverd. Overdrijven is het niet, want o.a. de bumperlip, spiegelkappen, spoiler, skirts, diffuser, luchtlinlaten en uitlaatstukken zijn vervaardigd uit het favoriete materiaal van elke tuner ooit. Mocht het hierdoor nog niet overduidelijk zijn dat je een Abt aan het reppen bent, dan zullen een hoop badges de losers overige verkeersdeelnemers wel op de hoogte brengen van jouw sloep. Indruk maken kan trouwens ook s’avonds op een parkeerterrein. Moet je wel eerst even je deur openzwaaien, zodat omstanders je mega RS6+ hologram, die uit de deurpost komt zetten, kunnen bewonderen.

Kopen kan nog, maar dan moet je er wel vrij vlot bij zijn, aangezien er slechts 50 exemplaren gemaakt gaan worden. Dat wordt dus even hollen richting Kempten!

Abt RS6+

Abt RS6+

Abt RS6+

Abt RS6+

Abt RS6+

Abt RS6+

Abt RS6+

Abt RS6+

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.