Aston Martin Valkyrie: Buitensporig in het kwadraat

Aston Martin Valkyrie: Buitensporig in het kwadraat

Aston Martin Valkyrie

Het beest uit Engeland is (bijna) los!

Heb je wel eens het gevoel dat we zo hard aan het ontwikkelen zijn, dat er aliens aan te pas moeten komen, willen we ooit nog een stap verder komen? Om eerlijk te zijn waren dit ongeveer mijn gedachten toen ik voor het eerst las over de heilige drie-eenheid, bestaande uit de LaFerrari, de McLaren P1 en de Porsche 918. Een knuistje vol andere bloedsnelle wagens, waaronder de Chiron en zo ongeveer elke Koenigsegg ooit, vullen het rijtje aan. Dat Aston Martin plannen had zich bij dit elite gezelschap te vestigen was al even duidelijk, al wisten ze de loeiharde feiten nog van ons vandaan te houden. Tot vandaag.

Tenminste, omdat dat van Aston Martin mocht dan. Zij hielden de touwtjes lekker zelf in handen, maar wanneer ze die eindelijk besloten los te laten——vandaag dus——kunnen we de champagne wel ontkurken. De Valkyrie is zó extreem dat ‘ie zo wat persoonlijk Van Dale opbelt, om even te melden dat het woord “extreem” vervangen kan worden door deze promotiefoto’s.

Ondanks dat je het uiterlijk van de Valkyrie kunt omschrijven als prettig gestoord, elegant en simplistisch, is het bovenal uitermate complex. Dit heeft vooral te maken met de magie van legendarisch Formule 1 ontwerper Adrian Newey, die meerdere kampioenschaps winnende wagens tekende voor teams als McLaren, Williams en Red Bull. En met aerodynamische perfectie als hoofddoel, bleek hij al gauw dé man om nagenoeg verwikkeld te worden met het liefdeskind van Aston Martin en laatstgenoemde F1 team. Het resultaat mag er zijn, aangezien het ontwerp een schoolboek voorbeeld lijkt voor ideale luchtgeleiding.

Nu, het is leuk als je wagen als een gloeiendheet mes door de boterige substantie die wij lucht noemen glijdt, feit blijft wel dat je zonder enig spierbalvertoon de concurrentie niet kunt bijhouden. Met deze wijsheid in het achterhoofd besloot Aston Martin een 6,5-liter V12 van Cosworth achterin de wagen te lepelen, die er een lichtelijk excentrieke 1.146 pk uit weet te pompen. De vlugge lezer ziet het al: dit betekent dat de wagen meer vermogen heeft dan dat hij kilogrammen meesjouwt. Voor elke kilo krijgt hij er ongeveer 1,11 pk voor terug.

Naast deze tamelijk schreeuwerige feiten, zijn er ook nog een aantal merkwaardige details. Zo is het Aston Martin logo voorop de wagen maar liefst 30 procent dunner dan een mensenhaar, maakt de Valkyrie gebruik van camera’s i.p.v. spiegels en heeft ‘ie het kleinste derde remlicht ooit. (5,5 mm x 9,5 mm) Daarnaast zal de wagen, met een beperkte oplage van 175 stuks, ongetwijfeld een instant classic worden.

Wat de klanten, die er naar verluidt zo’n €3 miljoen voor moeten betalen, er precies mee gaan doen blijft natuurlijk een raadsel. Gelukkig maakt Aston Martin in ieder geval een aantal wagens die een vrij duidelijk doel hebben: racen. Precies 25 Valkyrie’s mogen enkel en alleen het ingerubberde asfalt van circuits gaan proeven. Slimme zet.

Aston Martin Valkyrie

Aston Martin Valkyrie

Aston Martin Valkyrie

Aston Martin Valkyrie

Aston Martin Valkyrie

Aston Martin Valkyrie

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.