Aston Martin DBX: de SUV die het merk moet redden!

Aston Martin DBX: de SUV die het merk moet redden!

Aston Martin toont zich heel ambitieus en lanceert de een na de andere nieuwkomer, maar ondertussen groeit wel opnieuw de schuldenberg. De DBX moet het merk redden.

Ondertussen zijn zowat alle fabrikanten van sport- en luxewagens bezweken. Bij McLaren houden ze beide benen nog even stijf, maar ook Ferrari gaat binnenkort overstag. Samen met de Lamborghini Urus en de Maserati Levante wordt die SUV uit Maranello wellicht de grootste concurrent voor deze DBX, de eerste SUV van Aston Martin. Het moet het populairste model uit het huidige portfolio worden, net zoals gelijkaardige SUV’s dat de vorige jaren ook al voor andere “voormalige” sportwagenspecialisten werden. De Britten nemen er zelfs een nieuwe fabriek in Wales voor in gebruik. De eerste leveringen zijn voor de lente van 2020 gepland.

Voor vrouwen

Het instrumentenbord oogt vrij sober en eerder klassiek. Indrukwekkend is het brede scherm in de middenconsole. De ontwerpers zeggen zich bij het plaatsen van de bedieningen te hebben laten leiden door de feedback van de dealers (en dus hun sportwagenklanten) én er een blijkbaar speciaal voor samengestelde “vrouwelijke adviesraad’” We stampen dan ook een open deur in als we vertellen dat de vrouwelijke helft van het klantenbestand van dit soort merken tegenwoordig liever in een SUV dan in een sportwagen stapt. 

V8-biturbo

Over een mogelijke hybride variant zwijgt Aston Martin nog in alle talen, voorlopig wordt maar één krachtbron aangeboden. Dat is een nieuwe variant van de uit de DB11 en Vantage bekende 4 liter-V8, in de DBX is die turbomotor goed voor 550 pk en 700 Nm. Met alleen een niet te zware chauffeur aan boord, rijdt hij na 4,5 seconden desgewenst al 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 291 km/u, bij een (veel) rustigere rijstijl helpt de automatische cilinderdesactivatie het verbruik beperken. Het hoge vermogen en dito koppel worden naar de ondergrond gestuurd via een negentrapsautomaat met koppelomvormer. De auto beschikt natuurlijk ook over een vierwielaandrijving (met diverse rijmodi) én actieve differentiëlen.

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.