Aston Martin DB11 met twin-turbo AMG V8. Kan hier iets fout gaan?
Wat ons betreft is dit de blauwdruk voor elk toekomstig waterdichte plan.
Terwijl je maandag nog kon rollenbollen in de oase van de geturboriseerde V12, gooit Aston Martin het met hun nieuwste truc over een andere boeg. Daar waar de DB11 voorheen alleen verkrijgbaar was als biturbo V12 (rijtest hier) is hij er vanaf het Goodwood Festival of Speed ook als biturbo V8 beschikbaar. Dit is overigens geen uniek blok, omdat Aston Martin een deal heeft met AMG en zij die motoren ook in hun eigen auto’s gebruiken.
Ondanks dat deze DB11 vier cilinders verliest ten opzichte van zijn oudere broer, is het absoluut geen downgrade. Tenminste, geen overduidelijke. Natuurlijk, zakken van 608 pk naar 510 pk, een daling van bijna 100 pk, klinkt redelijk waardeloos, maar laat het je niet afketsen naar het pad der treur! Zo’n V12 weegt namelijk stukken meer: 115 kg zelfs. Daarnaast loopt hij slechts 25 Nm koppel——hij heeft nu 675 Nm——achter op zijn meerdere. Droog je tranen dan ook vooral bij het feit dat hij net een tiende moet inleveren ten opzichte van het beestje met de V12.
Zoals ik al zei weegt de V8 115 kg minder: ofwel het equivalent van een halve Amerikaan——laten we de Britse humor vooral niet vermijden. Hoewel het niet expliciet wordt vermeld, is dit hoogstwaarschijnlijk een van de belangrijkste troeven die deze DB11 heeft als je hem zou vergelijken met de V12. Zoveel minder gewicht op de neus creëert immers een compleet andere rijervaring. Het zal zelfs zodanig veranderen dat we er misschien wel vanuit mogen gaan dat de V8 de beter sturende DB11 van het stel zal worden.
Het grootste verschil zit hem echter in de prijs, en dan met name in Nederland. Zo’n achtcilinder scheelt je——lang leve ons belastingstelsel——al gauw duizenden euro’s. Dat de goedkopere DB11 in Engeland £13.000 minder kost, zegt dus vrij weinig, aangezien het prijskaartje hier nóg stukken beleefder met je bankrekening om zal gaan!