Nieuws

ANWB: meer snelheids- en alcoholcontroles

Minister Melanie Schultz van Haegen wilt dat in 2020 het aantal ernstig gewonden in het verkeer is gedaald tot onder de 10.600. Maar met nog 18.800 ernstige gewonden in 2013 is die doelstelling met het huidige beleid niet realistisch, concludeert Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

Dus wat nu? De organisaties ANWB en onderzoeksbureau SWOV luiden de noodklok bij de minister van Infrastructuur en Milieu. ,,Het is volstrekt onacceptabel dat de doelen die we ons hebben gesteld, volledig buiten beeld blijven,” zegt directeur algemeen ledenbelang Ferry Smith van de ANWB. ,,Schultz moet zich realiseren dat ze aan de bak moet. Ernstig gewonden hebben een effect van jaren en jaren op gezinnen. Je zult maar in een rolstoel terecht komen.

Volgens SWOV en de ANWB kan alleen een combinatie van ‘meerdere omstreden maatregelen’ nog helpen. Het verkeersonderzoeksbureau presenteert vandaag een rapport over achttien mogelijke maatregelen om de doelstellingen alsnog te kunnen realiseren.

De vijf meest omstreden maatregelen:

1 Een fietshelm voor ouderen
2 Helmplicht voor snorfietsers
3 Een fietshelm voor kinderen
4 Verdubbeling van de snelheidshandhaving
5 Verdubbeling van handhaving op alcohol of alcoholslot

Uit het onderzoek blijkt echter dat verschillende maatregelen op grote weerstand kunnen rekenen. ,,De helm voor de snorfiets en de fietshelm voor ouderen en kinderen ligt lastig,” erkent SWOV-directeur Peter van der Knaap in een interview met deze krant. Maar ook de verdubbeling van het aantal snelheidscontroles kan volgens hem rekenen op weinig bijval. ,,Niemand vindt het leuk om te worden bekeurd.

Via AD.nl

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.