AC Schnitzer doet Jaguar, begint met de F-Pace
Eerste indrukken zijn het belangrijkst, dus AC Schnitzer houdt het subtiel.
Misschien heb je er zelf wel eens eentje zien rijden, zo’n BMW van AC Schnitzer. Zelf kan ik me de dag nog goed herinneren dat ik er voor het eerst een zag. Het was een vuurdoop, want mijn eerste ontmoeting met de tuner uit Aachen was met een überdikke BMW i8. De wagen was zo extreem dat ik ze direct voor een over-the-top tuner aanzag. Maar nu ze zich, na het aanpassen van een aantal Land Rovers, ook bezig zijn gaan houden met Jaguar, ben ik geneigd om dat beeld iets bij te stellen. Hun F-Pace is namelijk helemaal geen aandachtszoekend paradepaartje!
Denk bijvoorbeeld eens terug aan hoe Novitec een Levante transformeerde van SUV tot… tja, we zijn er eigenlijk nog steeds niet uit. In dat opzicht doet AC Schnitzer hun F-Pace stukken meer eer aan. Het pakket van de tuner brengt de nodige extraatjes mee, zoals een spoiler die meer downforce genereert en een geheel nieuw uitlaatsysteem, maar creëert geen totaal nieuwe wagen.
Het uitlaatsysteem is een heuse geluidsfabriek, dat je dankzij 6 verschillende standen precies zo kunt afstellen dat hij in elke situatie hard genoeg gromt. De knalpijpen zijn te monteren onder de 2.0d en de 3.0d uitvoeringen, en zijn te verkrijgen in chroom en zwart. AC Schnitzer verving tevens de ophanging van de F-Pace door een demper-kit te monteren die de wagen aan de voorkant 20 mm verlaagt, terwijl hij achter zelfs 25 mm dichterbij de grond ligt. Als kers op de taart ontwierp de tuner speciaal voor hun eerste Jaguar een set two-tone 22″ velgen, die je eveneens in twee soorten kunt kopen: zwart/zilver of zwart/antraciet.
Ik zeg, goed gelukt!