911 Turbo S van Porsche Exclusive is goud, want waarom ook niet?

911 Turbo S van Porsche Exclusive is goud, want waarom ook niet?

Porsche 911 Turbo S Exclusive Design

Als je de wereld duidelijk wilt maken dat je geld hebt, koop je geen Porsche. Tenzij deze goud is!

Je weet dat het geen normale dag is, wanneer je wakker wordt en onthaald wordt door een honingkleurige Porsche. Hoewel je in eerste instantie verwacht dat een of andere tuner een 911 flink omgetoverd heeft, blijkt het tegendeel te kloppen. Tenminste, helemaal fabriekstandaard is ‘ie niet, want deze Turbo S komt vandaan bij Porsche Exclusive!

Laten we voorop stellen dat de Exclusive Series niet alleen in het leven geroepen is om wat meer in het oog te springen. De 3,8-liter boxermotor krijgt in deze speciale Turbo S namelijk een stukje meer vermogen. De zescilinder krijgt een vermogensboost van 27 pk, wat betekent dat hij er in totaal 607 pk uitspuwt. Het koppel, nu 750 Nm, stijgt 50 Nm ten opzichte van een gewone Turbo S. En gelukkig zijn het meer dan alleen imponerende cijfers, want door de verschillende performance upgrades schiet de wagen nu in 2,9 seconden naar de 100 km/u. Een kleine 7 seconden later zit hij alweer aan de 200 km/u, terwijl de limiet pas geraakt wordt bij precies 330 km/u.

Terug naar de reden dat je waarschijnlijk klikte: dat waanzinnige uiterlijk. Dankzij de contrasterende kleuren is het een behoorlijk statement. Met een beetje fantasie kun je zelfs inbeelden dat dit de hedendaagse, Duitse versie is van de iconische Bumblebee Camaro. Onderling verschillen ze echter nogal, bijvoorbeeld op het gebied van materiaal. Helemaal verrassend is het dan ook niet wanneer ik je vertel dat een behoorlijk deel van de accenten niet zwart zijn geverfd, maar gewoon uit koolstofvezel zijn vervaardigd. Denk hierbij aan de luchtlinlaten, de achterspoiler, de voorklep en het dak. De binnenzijde kent, heel solidair, dezelfde opvallende kleurcombinatie, al is het hier het zwart dat overheerst. Party poopers mogen de Turbo S trouwens wel in een wat simpeler kleurtje bestellen, al wil ik ze dan wel een stukje advies meegeven: “doe maar gewoon niet.”

Verder is de Turbo S uitgevoerd met het Porsche Ceramic Composite Brakes systeem, uiteraard gekleurd naar thema, dat zich verschuilt achter geheel nieuwe Exclusive Design-velgen. Daarnaast kreeg deze 911 het Sport Chrono-pakket, achterwielbesturing en het welbekende actieve onderstel. Extra goodies zijn er voor deze gelimiteerde uitvoering overigens genoeg, want Porsche Exclusive maakte speciaal voor deze gelegenheid een bijpassend horloge én een vierdelige bagageset. Of dit alles de torenhoge prijs van €301.600 rechtvaardigt, is weer een heel andere discussie!

Porsche 911 Turbo S Exclusive Design

Porsche 911 Turbo S Exclusive Design

Porsche 911 Turbo S Exclusive Design

Porsche 911 Turbo S Exclusive Design

Porsche 911 Turbo S Exclusive Design

Porsche 911 Turbo S Exclusive Design

Porsche 911 Turbo S Exclusive Design

Porsche 911 Turbo S Exclusive Design

Harry Verolme

Wist als klein kind al dat hij betaald wilde worden om in auto's rond te tuffen. Tegenwoordig gebeurt dat ook, soort van. Heeft naast schrijven en autorijden een ongezonde obsessie voor sushi en hip-hop.