550 pk voor de Jaguar F-Pace SVR
Wanneer je geen dertien in een dozijn-Jaguar wil, ga je naar de SVO-afdeling. Maar ‘bezint eer ge begint’ zouden wij in Brabant zeggen, want je krijgt je Jaguar terug met een instinct waar je akelig van wordt.
Kijk maar naar de Jaguar XE SV Project 8, deze 5 liter V8 mocht met 600 pk de SVO-werkplaats verlaten. Ook in de F-Pace die bij SVO aan mocht schuiven, ligt een 5 liter V8 met compressor. Aan het einde van de lijn produceert deze kater 550 pk en 680 Nm aan koppel. En dat is genoeg vermogen om op zondag mee te nemen naar de polo-wedstrijd en om naderhand het parkeerterrein daar eens even flink om te ploegen.
Niemand zal je tegenhouden, want de neus van de F-Pace is er eentje die agressiviteit uitstraalt: grotere openingen in het front, luchtinlaten op de motorkap. Om nog maar te zwijgen over de luchtsleuven op de derrière die doen denken aan een puma die in de startblokken staat om weg te schieten. En schieten, dat kan de SUV-SVR als de beste: binnen 4,3 seconden naar de 100. Deze Usain Bolt op wielen is gewoon sneller dan een Range Rover Sport SVR! Uiteraard is burenruzie nog steeds een potentieel neveneffect van het eigenaarschap van een SVR, want dit ding maakt nog steeds een hemels kabaal van jewelste!
Maar er is meer, was er in de vorige F-Pace geen schakelpook te bekennen (nee, echt niet, enkel een draaiknop), nu zit er weer een traditioneel pookje in wat zorgt voor de aandrijving van de automaat, optioneel omringd door carbon. SVR-embleempjes hier en daar en hopsa, de F-Pace SVR is compleet.
Afijn, vanaf deze zomer is de papa-cheetah verkrijgbaar, vanaf €164.000,-. Met wat opties erop ga je snel richting de €200.000,- maar een keer het gas intrappen en je bent de aanschafwaarde alweer vergeten!