550 pk sterke Hartge H50 met M5 V10: Dit wil je!
Iedere week schrijven we wel over de dozen met tissues die we verslijten als het woord ‘downsizen’ weer eens opdoemt in autowereld. Maar nu kunnen de slingers en toeters uit de kast, want er staat een kast van een Hartge-creatie te koop!
De BMW M5 ging terug van een V10 naar een V8 en een M3 heeft geen V8 meer, maar een opgepompte 6-in-lijn. De nieuwe M3 heeft een heel gezonde 425 pk voor handen door een twinturbo 6-in-lijn, maar dit vermogen verbleekt bij het cijfermateriaal dat de Hartge H50 op je netvlies katapulteert.
Hartge heeft al menig projectje afgerond, maar de E90 3-serie is van een heel ander niveau. De 5 liter V10 is uit een E60 M5 getrokken en met uiterste precisie herplaatst in de carrosserie van de E90. Het vermogen is opgekrikt naar 550 pk en het standaard koppel van 520 Nm is lichtelijk opgekrikt naar 540 Nm aan koppel. 0 – 100 gaat nog sneller dan in de M5 E60, in 4,3 seconden zoeft de naald van je kilometerteller de 100 voorbij en de naald stopt met kruipen wanneer je de 320 aantikt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het heerlijk subtiel aangepakte uiterlijk van de H50 en de stoot carbon die je oogbal verblind wanneer je de deur open trekt.
Het is een uiterst exclusieve auto, want Hartge heeft maar 10 van deze auto’s gebouwd en waar de auto op bestelling meer dan €200.000,- kostte, kun je de auto nu in Amerika kopen voor iets meer dan €50.000,- en hij heeft nog geen 60.000 kilometer op de teller. Iemand die goed is in hoofdrekenen had al bedacht dat je de auto voor ongeveer €60.000,- op Nederlands kenteken kunt hebben en dan auto’s kunt pesten die tot 3,4 misschien wel 5 keer zo duur zijn. Kun jij een betere aankoop bedenken voor €60.000,-?