Nieuws

500 pk op 1000 kg: Singer en Williams F1 slaan hun handen ineen

500 pk op 1000 kg: Singer en Williams F1 slaan hun handen ineen voor de ultieme Porsche 911!

En het meest verbazingwekkende aan dit verhaal? Er is geen turbo of supercharger aan te pas gekomen! De basis die de engineers hebben gebruikt, is de 3.6 liter uit een jaren 90’ 911. Natuurlijk is er intern een hoop veranderd aan de motor maar van de gehele lijst slaan je gedachten op hol, dus laten we het bij een korte opsomming houden: de nokkenassen en cilinderkoppen zijn geüpgrade, aluminium throttle bodies, een carbon fiber intake en air box. De uitkomst is jullie al bekend, 500 pk die door blijft brullen tot de 9000 toeren wanneer je de toerenbegrenzer aan durft te tikken. Andere cijfers over de prestaties zijn nog niet bekend, maar het rekensommetje is simpel, dit gaat hard, héél hard.

Genoeg over de motor, door naar het adembenemende uiterlijk. De typische stijlelementen van Singer zijn behouden, aanpassingen aan de voorbumper en uitgeklopte wielkasten stonden weer op het menu. Voor dit project zijn er ook functionele aanpassingen gedaan aan de aerodynamica van de auto, carbon, titanium en magnesium inclusief. En niet te vergeten, de velgen. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat is originele Fuchs wielen zijn, maar kijk nog eens. Deze 18 inch magnesium velgen met centerlock naven komen uit de stal van BBS. En zeg nou zelf, met Michelin Pilot Sport Cup 2 banden er omheen is dit toch een combinatie om van te watertanden.

Om af te sluiten; het interieur. Ook hier ademt alles ‘gewichtsbesparing’. Geen deurpanelen, geen vloerbedekking maar wel een X-brace ter versteviging van de carrosserie en kuipstoelen met een flinterdun laagje leder. ‘Beleving’ moet wel het codewoord zijn geweest van dit Singer-project. Mocht je nou denken ‘Hoeveel van deze auto’s zullen er gebouwd worden?’ De oplage is gelimiteerd tot 75 stuks, maar iedere auto zal een unieke weerspiegeling zijn van het karakter van de klant, want iedere auto zal compleet naar wens van de klant gemaakt worden.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.