4 Tuningculturen die uitgeroeid moeten worden!
Er zijn genoeg manieren om je auto smaakvol te modificeren, maar de volgende 4 tuning-culturen zijn dat zeker niet!
Autofabrikanten proberen het maximale te halen uit hun styling en techniek, maar daarna zijn er gelukkig tuners die je kunnen helpen met het verbeteren van de rijeigenschappen, het geluid en functionele modificaties aan het exterieur van je auto. Zelfs kleine veranderingen aan je auto kunnen je auto supervet maken, bedenk zelf maar eens wat een setje wielen met de uitstraling van je auto zou kunnen doen!
Maar er zijn culturen waarin automodificatie te ver gaat en laten we beginnen met de trend die de Fast & Furious-reeks gestart is:
1. Rice
Het was schering en inslag met ‘ricers’ na de eerste twee delen van de F&F-reeks: auto’s met veel te grote spoilers, verbrede schermen en tunerstickers, maar dit alles zonder enig aerodynamisch voordeel. Gelukkig is deze stijl een langzame dood aan het sterven en wij zijn daar maar al te content mee, er zijn wat ons betreft betere manieren om geld in je auto te investeren.
2. Bosozuku
Sinds 1950 bestaat de Bosozuku-beweging in Japan, vrij vertaald gaat het om de ‘losgeslagen-jeugd’ en het handelsmerk van de crew is het zo over-de-top-mogelijk maken van hun auto: immense spoilers waar een poolstokhoogspringer nog moeite mee heeft. Net zo’n immense lippen en diffusors en een uitlaat zo groot dat een honkbalknuppel nog verlegen wordt en dan als klap op de vuurpijl nog neonlicht onder de auto. Nee, geen Bosozuku voor ons alstublieft.
3. Lowriders
In eerste instantie werden lowriders gemaakt om lager rond te kunnen cruisen dan de standaard rijhoogte en toegegeven, het kan heel erg vet zijn. Maar nowadays is het een uitdaging om lowriders te laten dansen als een persoon die continue 220 volt op z’n donder krijgt. Of wat denk je van de wedstrijden ‘zo hoog mogelijk springen’ met je lowrider, om daarna je volledige onderstel en schokbrekers onder je auto uit te springen? Nee, we hebben niets tegen lowriders, maar sinds het een wedstrijdje is geworden om je auto zo kapot mogelijk te maken, zijn we klaar met het lowrider-rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=bTAyvHgK5NU
4. Donk
Deze stijl is ontstaan in Amerika en mag wat ons betreft ook daar blijven. De stijl waarbij vooral Amerikaanse, achterwielaangedreven auto’s worden gebruikt. Hoe het werkt? Men neme een auto, verhoogd hem met een halve meter en in plaats van dikke SUV-wielen erop met dikke all-terreinbanden, gooi je er 30 inch velgen onder met bandjes van de plaatselijke fietsenmaker en tadaa, klaar is je ‘Donk’er’. Eindstand, een auto in Donk-stijl is in onze ogen een manier om een tekortkoming van jezelf te compenseren, maar wat wil je compenseren met zo’n auto? Precies.
Bonus: Stance
De vijfde categorie is er eentje waarbij we een nuance aan willen brengen. Velen willen de stance-cultuur verbannen, maar je auto ‘stancen’ kan ook functioneel zijn, vandaar dat we de stance-cultuur als bonus schrijven. Stance is de stijl waarbij je het onderstel van je auto zo modificeert dat je auto zo laag mogelijk bij de grond legt. Wanneer dit in functionele mate wordt gedaan, zijn wij meer dan groot fan, maar wanneer een Mercedes C63 AMG of Porsche 911 zo plat op de grond ligt dat de wielen door kassen schrapen, dan mag de stance-cultuur wat ons betreft wel een halt toegeroepen worden.
Maar, wil jij je Audi RS3 of Lamborghini Huracan veiliger de bocht door laten scheuren door middel van een ander onderstel, dan zijn wij de laatste die je tegen zullen houden!