Boete - www.hartvoorautos.nl
Nieuws

In 2013 betaalden we 109 miljoen euro aan onterechte boetes

Boete - www.hartvoorautos.nl

Het gerechtshof in Leeuwarden oordeelde vandaag dat boetes die niet door agent zijn opgelegd, boetes door een computersysteem, niet automatisch mogen worden opgelegd. Dit betekent dat alleen al in 2013 er voor circa 109 miljoen euro aan onterechte boetes is uitgeschreven.

Het gerechtshof Leeuwarden vindt dat de computer het geheel niet mag overnemen en dat altijd te achterhalen moet zijn wie de boete heeft opgelegd. Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 10 miljoen verkeersboetes opgelegd en 280.000 hiervan, ter waarde van 109 miljoen euro, zouden onrechtmatig zijn. Bij boetes die automatisch worden opgelegd door een computersysteem waaraan geen agent te pas komt, denk je al gauw aan vast flitspalen en trajectcontroles. Echter, dat is niet het probleem.

Rijksdienst voor het Wegverkeer
Het gaat om de database van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die met behulp van gegevens van verzekeraars, automatisch bepaald óf en wie er onverzekerd rondrijdt. Dit systeem is gekoppeld aan de automatische systemen van het CJIB, waardoor iedereen die zich onverzekerd op de Nederlandse wegen bevindt, een boete op de deurmat kan verwachten. Deze acties worden dus helemaal door systemen en machines gedaan en er komt geen mens aan te pas.

Op de verzekeringsboetes vindt je de code ‘404040′, dit is normaal gesproken het nummer van een ambtenaar. Dat staat voor het registratienummer van de opsporingsambtenaar die de boetes uitdeelt. Want alleen opsporingsambtenaren mogen een bekeuring opleggen, schrijft de wet voor. Maar na een klacht van een gedupeerde burger wilde het gerechtshof weten: wie is eigenlijk ambtenaar 404040?

Die bestaat niet, moest de RDW toegeven. Code ‘404040’ betekent dat de controle gedaan is door middel van registervergelijking. Met andere woorden: het gaat hier om een computer en dat mag dus niet.

Het RDW heeft gereageerd door de code ‘404040’ te vervangen door de code van een medewerker van vlees en bloed en zijn persoonlijke code als opsporingsambtenaar. Het hof neemt hier echter geen genoegen mee aangezien het systeem exact hetzelfde blijft. De boete moet herleidbaar zijn tot een ambtenaar die de sanctie oplegt.

Het OM gaat kijken naar boetes die recent zijn opgelegd en die door de rechter illegaal zijn verklaard. Of de 208 duizend boetes daadwerkelijk onterecht zijn is natuurlijk een gekke vraag; in Nederland dien je nou eenmaal verzekerd rond te rijden. Doe je dit niet dan verdien je terecht een boete die je gewoon hoort te betalen.

Via Ana van Es – Volkskrant.nl

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.