2022 Porsche 911 GTS debuteert, met meer power dan Carrera S!!

2022 Porsche 911 GTS debuteert, met meer power dan Carrera S!!

Binnen het 911 gamma ontbreken natuurlijk nog een aantal topstukken, maar inmiddels voegt ook de GTS zich aan de familie…

De Porsche 911 brengt talloze varianten voort in elke modelgeneratie, waardoor klanten tal van manieren hebben om hun geld uit te geven. Vanaf begin volgend jaar hebben klanten een nieuwe keuze in de 911 reeks, de GTS. Hij zal tussen de Carrera S- en Turbo-modellen zitten en een beetje meer kracht dan de S koppelen aan een handvol andere prestatie-upgrades.

Het hart van de GTS wordt gevormd door Porsche’s 3,0 liter zescilinder-in-lijnmotor met dubbele turbo die 473 pk en een koppel van 569 Newtonmeter levert. Dat is 30 pk meer dan de Carrera S en 23 pk meer dan de vorige 911 GTS. De motor is gekoppeld aan de achttraps automaat met dubbele koppeling (PDK) of de handgeschakelde zevenversnellingsbak.

Porsche zal de Carrera GTS aanbieden in zowel achter- als vierwielaangedreven configuraties in coupé- en cabriolet varianten, hoewel de Targa 4 GTS alleen verkrijgbaar is met AWD. Porsche beweert dat de Carrera 4 GTS 100 kilomterer per uur kan halen in 3,1 seconden wanneer uitgerust met de automatische versnellingsbak.

De 911 GTS onderscheidt zich van andere 911-modellen met zijn zwarte exterieurdetails en draagt effectief het SportDesign pakket. Visuele upgrades zijn onder meer de satijnzwarte lipspoiler, gecentreerde lichtmetalen velgen, motorkapgrille en het GTS script op de deuren en achterkant van de auto. De Targa 4 GTS krijgt een zwarte Targa balk en belettering. De GTS-modellen krijgen ook verduisterde lichtranden, standaard LED-koplampen met Porsche Dynamic Light System Plus en verduisterde achterlichten.

In de GTS zijn het GT-sportstuur, het Sport Chrono-pakket en de Porsche Track Precision app standaard, net als de Sport Seats Plus. Race-Tex materiaal bedekt de stoel, stuurwielrand, deurgrepen, armleuningen, versnellingspook en opbergvakdeksel, terwijl koolstofvezelbekleding het contrasteert. De 911 GTS 2022 wordt ook geleverd met de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem Porsche Communication Management.

Porsche paste de ophanging aan, waardoor de rijhoogte met 10 mm werd verlaagd, en verbeterde de remkracht. De GTS maakt gebruik van het krachtige remsysteem van de 911 Turbo. Porsche biedt de GTS ook het optionele lichtgewichtpakket aan dat tot 24,95 kilogram kan schelen. Dit wordt bereikt met lichtere kuipstoelen van koolstofvezel, lichtgewicht glas en een lichtgewicht batterij. Ook de achterbank wordt verwijderd.

Thomas Heule