2022 Audi RS3 debuteert met 401-pk vijfcilinder!
De inline-vijf met turbocompressor keert eindelijk terug, in een vernieuwd jasje en met de nieuwste technologieën, voor de meest uitmuntende prestaties..
In de jaren tachtig gaf Audi zijn hoekige Coupé een vijf-in-lijn-turbomotor, vierwielaandrijving en boxy spatborden, waardoor het de legendarische Quattro werd die de prestatiestandaard van het merk werd. En bijna 40 jaar later zal diezelfde basisformule de instapsedan van het bedrijf veranderen in de vuurspuwende Audi RS3 uit 2022.
Net als de originele Quattro en de vorige generatie RS3, is er een vijfcilinder met turbocompressor onder de motorkap. De nieuwe variant pronkt ook met koppel-vectoring Quattro vierwielaandrijving, en hij zal in sommige markten beschikbaar zijn als zowel een vijfdeurs hatch (Audi zegt “Sportback”) als een vierdeurs sedan.
Beide RS3-varianten krijgen agressieve nieuwe ontwerpen. De grille en zijn glanzend zwarte omlijsting domineren de voorkant, met luchtinlaten in de hoeken van de bumper die voor extra koelcapaciteit zorgen, allemaal afgewerkt met een RS3-specifiek zeshoekig “gaas”. De voorspatborden krijgen spleetachtige ventilatieopeningen net voor de deursluiting, de wielomlijstingen voegen een kleine visuele link toe aan de originele Audi Quattro.
Agressievere sideskirts, een geventileerde achterbumper met hetzelfde zeshoekige gaas als de voorbumper en een subtiele dakspoiler op de sedan ronden de andere aerodynamische veranderingen af. De LED-achterlichten hebben hun eigen vergrendel- en ontgrendelingsanimatie, en Audi RS-kenmerkende dubbele ovale uitlaatuitlaten verschijnen aan weerszijden van een glanzend zwarte achterdiffusor. Ten slotte krijgt de RS3 een beschikbaar verduisterd dakpaneel voor wat extra agressieve styling.
Een verdere verbetering van de controle is een set standaard stalen remmen met remklauwen met zes zuigers voor. Audi zal echter graag een set keramische voorremmen en stalen achterremmen monteren die groter zijn dan hun standaard tegenhangers, waardoor de hittebestendigheid wordt verbeterd.
Het resultaat van al deze technologie is een sprint naar 100 kilometer per uur van slechts 3,8 seconden, wat volgens Audi de beste sprint in zijn klasse is, Mercedes-AMG claimt 4,1 seconden over dezelfde afstand voor de CLA 45 en 4,0 seconden voor de CLA 45 S. Audi bevestigd dat een RS3 standaard 250 km/u zal halen of 280 km/u met een optioneel prestatiepakket. En als je kiest voor die keramische voorremmen, kan de RS3 maar liefst 290 km/u halen, waarmee hij het snelste voertuig in zijn klasse is.
De 2022 Audi RS3 zal volgende maand in Europa te koop zijn, met een startprijs van 60.000 euro voor de Sportback en 62.000 euro voor de sedan, let op dat zijn de prijzen voor de Duitse markt. De vraag blijft nu natuurlijk waar je keuze naar uitgaat, de praktische Sportback of de strakke sedan?!