2022 Audi RS3 behoudt turbocharged vijfcilinder!!
Goed nieuws voor de fans en liefhebbers, het 2022 model van de Audi RS3 Sedan en Sportback zal voorzien zijn van de geliefde vijfcilinder..!
Old-school rallyfans, opgelet! De Audi RS3-sedan en RS3 Sportback uit 2022 zullen officieel de inline vijfcilindermotor met turbocompressor behouden, bevestigde de autofabrikant onlangs. We hadden eerder aangenomen dat dit zo was, gezien de unieke “1-2-4-5-3” camouflage die verwijst naar de de ontstekingsvolgorde van de motor. De aankondiging was ook gericht op het nieuwe koppelverdelende achterdifferentieel van de RS3, dat de compacte sportsedan meer wendbaarheid en balans geeft dan voorheen.
Nieuwtjes over de motor zijn op dit moment schaars, maar Audi gaf wel toe dat hij 394 pk en 500 newtonmeter zal produceren. Het vermogen mag dan hetzelfde zijn, maar het is nu beschikbaar tussen 5.600 en 7.000 tpm, eerder dan in de vorige generatie. Het koppel gaat ook met 20 Nm omhoog. Geleid door een zeventraps transmissie met dubbele koppeling naar alle vier de wielen, duwt de RS3 zich een weg naar 100 kilometer per uur in 3,8 seconden, met een topsnelheid van 290 km/h . Die cijfers verslaan de 4,0 seconden durende 0-100 sprint en de topsnelheid van 270 km/h van de Mercedes AMG CLA 45.
Om dat gegrom onder controle te houden, is een nieuwe, RS3 specifieke koppelverdelende achteras toegevoegd. Met behulp van een geavanceerde meervoudige plaatkoppeling op elke achteras-as, kan de RS3 actief vermogen naar rechts of links sturen, waardoor het buitenste wiel in bochten wordt overbelast om onderstuur te verminderen en de manoeuvreerbaarheid te verbeteren. Verbazingwekkend genoeg kan de kleinste RS in bepaalde situaties zelfs 100 procent van het motorkoppel naar slechts één van de achterwielen sturen, een flexibele aandrijflijnconfiguratie die volgens het bedrijf optimale stabiliteit biedt. Volgens Audi wordt veel van de hardware gedeeld met de Volkswagen Golf R en zijn nieuwe differentieel met koppelvectoring, hoewel de afstemming uniek is.