Officieel: de nieuwe BMW M5 en M5 Competition!

Officieel: de nieuwe BMW M5 en M5 Competition!

De nieuwe BMW M5 kost je minstens €157.743,-. Voor de nieuwe BMW M5 Competition ben je minimaal €167.302,- kwijt in Nederland.

De 2021 BMW 5-serie debuteerde vorige week, dus wisten we dat het slechts een kwestie van tijd zou zijn voordat BMW ook de nieuwe M5 en M5 Competition zou tonen. Hoewel deze er op het eerste gezicht misschien niet dramatisch anders uitzien, krijgt de nieuwe M5 enkele subtiele visuele aanpassingen en extra interieurtechnologie om de snelle vierdeurs op te frissen.

De bijgewerkte voorkant van de BMW M5 bestaat uiteraard uit grotere nieren die zich iets verder naar beneden uitstrekken en gevuld zijn met dubbele spijlen. Ook zien we dat het zeshoekige rooster aan de onderkant iets groter is, inclusief de twee twee vergrote roosters aan weerszijden daarvan. De L-vormige LED-koplampen zijn ook gloednieuw en zien er slanker en scherper uit dan die van het vorige model. De achterkant van de M5 krijgt ook een subtiele aanpassingen met een meer hoekige bumper en diffuser, nieuwe achterlichten en opnieuw ontworpen uitlaatpijpen. De 19-inch M-wielen zijn overigens ook nieuw voor het 2021 model.

De grootste update van het interieur van de nieuwe BMW M5 is de toevoeging van de standaard Live Cockpit-setup met iDrive 7, die de M5 twee enorme 12,3-inch schermen geeft. De toevoeging van iDrive 7 voegt enkele van de nieuwste actieve veiligheidsfuncties toe, waaronder de automatisch noodrem met voetgangersdetectie, waarschuwing voor kruisend verkeer en automatische grootlichtassistent.

Wat niet verandert is het vermogen. De 4,4-liter V8 met twee turbo’s levert 600 pk in de ‘gewone’ M5 en 625 pk in de M5 Competition. Met 625 pk sprint de M5 Competition in 3,3 seconden naar de 100 km/h. Van 0 tot 200 km/h doet ‘ie in 10,8 seconden en dat is 0,3 seconden sneller dan de normale BMW M5.


=Attributes=
cameraAperture (float): 33.96
cameraFNumber (float): 8
cameraFarClip (float): 1e+030
cameraFarRange (float): 1e+018
cameraFocalLength (float): 20
cameraFov (float): 77.3163
cameraNearClip (float): 0
cameraNearRange (float): 0
cameraProjection (int): 0
cameraTargetDistance (float): 1e+018
cameraTransform (m44f): [{0.874313, -0.476661, -0.0914893, 105.736}, {0.0450958, 0.267459, -0.962513, 63.6488}, {0.483263, 0.837412, 0.255339, 118.048}, {0, 0, 0, 1}]
channels (chlist)
compression (compression): Zip
dataWindow (box2i): [0, 0, 5456, 4092]
displayWindow (box2i): [0, 0, 5456, 4092]
lineOrder (lineOrder): Increasing Y
pixelAspectRatio (float): 1
screenWindowCenter (v2f): [0, 0]
screenWindowWidth (float): 1
type (string): “scanlineimage”
vrayInfo/camera (string): “CAM_P018_Komfortsitze”
vrayInfo/computername (string): “rendersl-muc04”
vrayInfo/cpu (string): “INTEL/Model:15,Family:6,Stepping:1,Cache:0”
vrayInfo/date (string): “2020/Jan/30”
vrayInfo/filename (string): “W:/CGI_Projekte/BMW_CoC_Classic/2019/320985_BMW_F90_LCI_Studio_Motive/01_Daten_3D/scenes/INT/P016_multifunktionssitze/P016_mult”
vrayInfo/frame (string): “00001”
vrayInfo/h (string): “4093”
vrayInfo/mhz (string): “0MHz”
vrayInfo/os (string): “Microsoft(tm) Windows(tm), version 6.2, “
vrayInfo/peakMemory (string): “30111.73 MiB”
vrayInfo/primitives (string): “20523878”
vrayInfo/ram (string): “65440MB”
vrayInfo/renderlayer (string): “defaultRenderLayer”
vrayInfo/rendertime (string): ” 2h 42m 33.4s”
vrayInfo/scenename (string): “P016_multifunktionssitze_lighting_05_PS”
vrayInfo/time (string): “18:58:30”
vrayInfo/vmem (string): “134217728MB”
vrayInfo/vraycore (string): “4.30.00”
vrayInfo/vrayversion (string): “Version of V-Ray for Maya Next”
vrayInfo/w (string): “5457”
=Channels=
A (half)
B (half)
G (half)
R (half)

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.