Gereden: Mercedes-AMG S63 Coupé 4.0 V8 Biturbo
Met de AMG-versie van de gefacelifte S-klasse Coupé maakt Mercedes het Bentley wel erg lastig…
Wat is dit?
Pure perfectie, dat zeg ik nu al. De coupéversie van de Mercedes k-Klasse heeft een facelift ondergaan. De wijzigingen zijn subtiel maar maken het totaalplaatje wel af. Het stuurwiel kreeg een opfrisbeurt, de neus heeft nu de styling van de AMG GTC met een soort Panamericana Grill, de achterlichten zijn nu leverbaar als OLED en de 4.0 V8 Biturbo levert nu maar liefst 612 pk. Een mooie verschijning, de S Coupé. Met prachtige details, zoals de optionele koplampen met Swarovski-decoratie.
Wat zit er onder de motorkap?
De S63 AMG Coupé 2018 vertrouwt op de nieuwe 4.0 V8 die twee turbo’s gebruikt om het vermogen op te krikken naar 612 pk. Het maximale koppel van 900 Nm piekt tussen de 2.250 en de 3.750 toeren per minuut. Die power wordt naar alle vier de wielen gestuurd via de Speedshift MCT-transmissie met zeven verhoudingen, met naast de ecologische ook een sportieve en een manuele modus met schakelpeddels achter het stuurwiel. Koolstof keramische remmen zijn als optie bestelbaar.
Hoewel deze AMG-Mercedes bijna 2,1 ton weegt, zijn de prestaties behoorlijk indrukwekkend. Zo sprint de S 63 in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en stoomt hij vlotjes door tot een top van 300 km/u, toch als je daarvoor bijbetaalt.
Hoe prettig is het toeven binnenin?
De heerlijke materialen, de hightech snufjes en de soms wat te prominente blingbling heeft het interieur gemeen met dat van de S-klasse, maar de vormgeving legt heel andere accenten. De centrale bedieningsconsole met zowel een draaiknop als een touchpad vraagt wat gewenning, vooral omdat je over een haast ontelbaar aantal instelmogelijkheden beschikt.
Het dashboard wordt gedomineerd door twee gigantische displays waarop alle informatie die je maar wenst een plaatsje krijgt. Bijzonder knap, al breekt het de vloeiende lijnen van het interieurontwerp wel een beetje. De AMG-aankleding overtuigt ook, van het dikke sportstuur met aluminium schakellepels tot de prinsheerlijke stoelen met optionele massagefunctionaliteiten. Een panoramadak komt als standaard, terwijl het Magic Sky Control-systeem waarmee je de transparantie regelt een optie is van bijna €5.000,- .
Hoe rijdt de S63 AMG Coupé?
De grotere velgenmaat en het verlaagde sportonderstel knabbelen een beetje aan de sublieme GT-capaciteiten van de S-Coupé, toch blijft het een geweldige luxecruiser waarin je niet op een 100 kilometer meer of minder kijkt. De V8 Biturbo borrelt op de achtergrond, terwijl oneffenheden met de mantel der liefde bedekt worden.
Draai de ABC-ophanging van Comfort naar Sport en de transmissie van Efficient naar Sport en deze Mercedes toont zijn rauwe kant. De ophanging trekt zich strakker, de stuurinrichting reageert directer, de uitlaat gaat grommen en de motor spant de spieren, zodat deze AMG klaar is om de weg op te vreten. Dan vloer je het rechterpedaal en de hel breekt los.
De ophanging reageert subliem en de rijdynamiek overtuigt, toch draait het allemaal rond die beresterke V8-motor. Geholpen door de tractie van de integrale 4Matic-aandrijving en de nieuwe software van de 9-traps automaat schopt het AMG-blok het opnieuw tot de ster van de show. De manier waarop de jongens uit Affalterbach hooliganeske prestaties koppelen aan technische verfijning, daar kan je enkel respect voor tonen.
Wat zijn de voornaamste concurrenten?
De S63 AMG Coupé acteert op zo’n hoog niveau, zowel het vlak van comfort en dynamiek als op het gebied motor en technologie, dat Mercedes een Aston Martin Vanquish / Rapide S, een Bentley Continental GT en zelfs een Ferrari FF recht in de ogen mag zien.
Willen we hem hebben?
Ja, heel graag zelfs. Is het niet zijn heerlijke achtcilinder motor, dan is het wel die waanzinnige uitstraling. Een tikkeltje bad is ‘ie wel, maar bepaalde lijnen zorgen ook weer voor een heel klassiek en chique uiterlijk. Qua opties is er bij de S-coupe bijna alles mogelijk en zal het je aan luxe niets ontbreken. De Mercedes-AMG S63 Coupé combineert het beste van twee werelden op een ongekend prettige manier, kortom: waar kan ik tekenen?
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers