OFFICIEEL: 800 pk / 800 Nm sterke McLaren Senna
McLaren introduceert hun meest extreme straatlegale auto ooit gemaakt. En met extreem bedoelen we echt extreem. 789 pk in een auto die net geen 1.200 kg weegt. En dat is pas het begin…
Je kijkt naar de auto die gemaakt is als eerbetoon aan de overleden F1-coureur Ayrton Senna en de auto is een waardig eerbetoon aan een van de snelste coureurs ooit. Een 4-liter twinturbo V8 met 789 pk en 800 nm koppel in een auto die net geen 1.200 kg weegt. Dit is McLaren’s lichtste straatauto sinds de legendarische F1 (1.125 kg). En de laatste draait alles natuurlijk om hybride aandrijving, maar McLaren heeft daar bij de ontwikkeling van deze auto lak aan gehad, geen batterijen of andere hybride technieken, niks!
De Senna kan in drie standen bereden worden: Comfort, Sport en uiteraard Track. McLaren belooft een auto die pijlsnel reageert in alle standen. Wij zouden ook alvast een nekbrace aanschaffen voor het geval hij de bijnaam ‘bekkenbreker’ waar gaat maken. Hoe de McLaren het vermogen op de weg krijgt? Een zeventraps dubbele koppeling die het vermogen naar de achterwielen stuurt en als je wil, mag je zelf schakelen met de flippers achter het stuur. Remmen zitten verscholen achter de centerlock wielen en zijn van keramische makelij.
En nu wordt het interessant, in een rechte lijn doet een McLaren P1 niet onder voor de nieuwe Senna, maar op het circuit moet de Senna de P1 het onderspit laten delven. Het is geen opvolger van de P1, maar zie het als een nieuwe hypercar. Het lichte gewicht van de Senna wordt waargemaakt door een derde-generatie Monocage te gebruiken als basis voor de auto en een wishbone-onderstel waarbij de voor- en achterophanging actief met elkaar samen werken. Zichtbaar carbon over de gehele auto? Check! Kijk maar naar de front-splitter, de diffusor, de spoiler en.. Och, kijk zelf ook maar!
Het interieur is Spartaans. (Wat verwacht je ander!?) Enkel de stoelen, het dashboard en de zijairbags zijn bedeeld met een laagje leder of alcantara en verder is er weinig. Maar, er is achter de stoelen wel wat ruimte gelaten voor een paar racepakken en helmen. Knopjes? Zijn er een paar, allemaal met een functie. Een centraal geplaatst schermpje voor al je broodnodige informatie plus een rits knopjes op het stuur. Weet je waar de start-/stopknop zit? In het plafond!
Omdat het een auto uit de Ultimate Series betreft, zullen er maar 500 stuks van gemaakt worden met elk een prijs van ongeveer €1.000.000,-. De Senna maakt in maart zijn debuut in Genève, dus ga maar alvast aan het sparen!