Reviews

Gereden: 2018 BMW M550d xDrive G30

De M550d, een diesel, beschikt over 4 turbo’s en braakt zomaar eventjes 400 pk en 760 Nm koppel uit. Dat is 200 pk minder maar wel 10 Nm meer dan de nieuwe M5, maar tegelijkertijd wel weer even snel als de vorige generatie M5 F10. Dat moet veelbelovend zijn!

BMW levert naast de ware Motorsport modellen ook M-Performance modellen. Dit zijn auto’s die je kunt vergelijken met Audi’s S-label. Leverbaar in benzine maar ook met dieselmotoren. Na de M550i werd ook opnieuw een M550d toegevoegd aan het aanbod van de huidige 5-serie (met codenaam G30/G31). Die ‘superdiesel’ is in tegenstelling tot zijn tegenhanger op benzine zowel verkrijgbaar met vier deuren als in touringvariant en gebruikt dezelfde aandrijflijn van zijn grotere broer de 7-serie. De M550d neemt namelijk de drieliter over van de 750d, een motor die de krachtigste zescilinder-diesel in een personenwagen is. Hij pakt uit met een vermogen van 400 pk en een maximumkoppel van 760 Nm. Om daartoe te komen kijken ze bij BMW niet op een turbo’tje meer of minder. In 4,4 seconden worden mens en machine naar de 100 km/h gekatapulteerd, nooit gedacht dat we dit woord ooit zouden gebruiken bij een dieselauto.

De eerste vraag die ik mezelf stel als ik instap is als volgt: Waarom heeft BMW pas enkele jaren dit concept op de markt? Het klinkt namelijk heel logisch, een sub label onder het echte M gamma. Audi is er al jaren succesvol mee en BMW verkoopt deze modellen nu ook erg goed. In principe is dit de echte powersedan die je wilt rijden als je échte kilometers maakt. De auto biedt alle comfort van een fijne reiswagen, heeft ruimte genoeg, biedt performance waar je u tegen zegt en is ook nog relatief zuinig te noemen. Wat wil je nog meer? Oké, een beetje emotie. Helaas blijft dat bij dieselmotoren erg lastig, maar gelukkig heeft BMW wel gewerkt aan een leuke sound ook al is dit kunstmatig, het klinkt wel lekker!

BMW M550d (G30)

– Motor: 3-liter zescilinder
– Aantal turbo’s: 4
– Vermogen: 400 pk
– Koppel: 760 Nm
– 0-100 km/h: 4,4 seconden
– Topsnelheid: 260 km/h
– Vanafprijs: €119.431,-

2018 BMW M550d

Het is vooral het koppel wat het hem doet in deze auto, de vermogensopbouw is zo lineair. De auto voelt krachtig en snel, niet dat ‘ie steeds om het uiterste vraagt maar toch laat hij je lekker vlot rijden. Dit is toch anders dan zijn voorganger met codenaam F10, de M550d van deze versie had in basis dezelfde motor alleen met andere turbotechniek. Die auto was iets zenuwachtiger op het gas, wat een hoop onrust veroorzaakte tijdens het rijden. Gelukkig heeft BMW dit bij de nieuwe generatie verholpen en is daar een hoop rust en comfort voor teruggekomen.

Naast de toegenomen rijkwaliteiten heeft BMW ook het interieur naar een next level gebracht. De afwerking kent een hoog niveau en de materialen zijn fantastisch. Oké, denk de houten interieurlijsten even weg, want volgens mij was er iemand niet helemaal wakker tijdens het samenstellen van ons testexemplaar.

Zo ontspannen mogelijk, zo hard mogelijk gaan; dat is het trucje van de M550d. Je ervaring aan boord wordt daarbij gekleurd door allerlei zaken die je wel en niet verwacht. Om er een paar te noemen: Night Vision, zichzelf inschakelende stuurverwarming, lichtgevende speakers, semi-autonome besturing (fijn in de file, maar helaas nog lang niet foutloos bij hogere snelheden), knipperende spotjes in de koplampen die voetgangers voor je uitlichten (en hen wellicht het idee geven dat je ze aantrekkelijk vindt) en – binnen 30 centimeter van elkaar – drie manieren om je muziek harder of zachter te zetten. Hiermee is de M550d een innovatief succesnummer, jammer is alleen dat de dieselmotor enigszins onder druk staat…

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben

2018 BMW M550d

2018 BMW M550d

2018 BMW M550d

2018 BMW M550d

2018 BMW M550d

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.