Reviews

Gereden: 2018 BMW M4 CS

Ook BMW is goed in het op de markt brengen van speciale edities van bepaalde modellen. Denk aan de M3 CSL, de M4 GTS en ga zo nog maar even door. Nu komen zij op de proppen met de M4 CS, hoe moeten we die auto nou zien tussen dat rijtje zeer exclusieve edities?

Laten we allereerst even beginnen met het feit dat de M3 CSL en de M4 GTS in gelimiteerde oplage zijn gebouwd, de M4 CS is dat niet. Daarmee kun je al snel concluderen dat de CS een stuk minder exclusief is dan de M3 CSL & M4 GTS. Dat maakt de CS zeker niet minder leuk, maar deze clubsport uitvoering van de M4 kent een net iets andere insteek. Dit is niet de meest hardcore versie van de M4 coupé, maar een auto die het gat mocht opvullen tussen de M4 Competition en de M4 GTS.

BMW M4 CS

Volgens BMW combineert de M4 CS het beste van de Competition en de GTS. Verwacht geen uitgeklopt spoilergeweld en radicaal gestript interieur met rolkooi zoals bij de GTS, maar de verschillen met de ‘gewone’ M4-modellen springen een kenner in het oog.

Het dak uit koolstofvezel is weliswaar standaard op alle M4’s zonder schuifdak, maar het composietmateriaal voor de motorkap werd gekopieerd van de GTS. Net zoals de spectaculair geanimeerde oled-achterlichten en de diffusor achteraan. De splitter onder de voorbumper en de opwippende achterspoiler zijn dan weer eigen aan deze CS.

BMW M4 CSBinnenin merk je meteen de gevolgen van de dieetkuur. De deurpanelen werden gestript van hun luxueuze bekleding en krijgen een lichtere, gevezelde bekleding in de plaats. Inclusief treklussen in plaats van handgrepen. De middentunnel wordt ook herleid tot de essentie en is overtrokken in alcantara, net als het dashboard.

Nog gewicht besparen? Door de gewijzigde deurpanelen verliest de stereo een deel van zijn speakers. De klimaatregeling wordt herleid tot een exemplaar met één zone. Maar de achterbank blijft op zijn plaats. Geen rolkooi zoals in de M4 GTS dus. Het resultaat van deze dieetkuur? Een gewichtsbesparing van… 35 kilogram tegenover de M4 Competition. Even afwegen of je meer belang hecht aan ergonomie of aan rondetijden op circuit dus.

De BMW M4 CS mikt op snelheid. Daarom geen handgeschakelde zesbak aan boord, maar alleen de M DCT met dubbele koppeling en zeven verzetten. Elke seconde telt natuurlijk bij het schakelen… Aan de motor verandert er weinig tegenover de Competition: de mechanische wijzigingen blijven beperkt tot een specifieke uitlaat. Tel dat bij een aanpassing aan de motorsturing en het resultaat levert 10 pk extra op.

BMW M4 CS

BMW M4 CS

Het rubber onder de CS is hetzelfde als dat onder de GTS: Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. De M-ingenieurs pasten de ophanging, de stuurinrichting en het differentieel aan dat specifieke schoeisel aan: een stijvere setting voor de dempers en een directere stuurinrichting moeten in combinatie met het plakkerige rubber voor een radicaler rijgedrag zorgen.

De cijfers liegen er alvast niet om: 0-100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid die elektronisch begrensd is op 280 km/u. De sound? Eveneens aanwezig. De start klinkt gemener dan ooit, de M4 CS sprint door zijn verzetten met een agressievere soundtrack. Snel, ontzettend snel zelfs!

Alleen… schitterden de Michelin-banden op ons testexemplaar door afwezigheid: de BMW-importeur verving ze door een aangepaste winterset. Geen slecht idee, want op nat wegdek laten de achterwielen zich nog wel eens verrassen door het koppel dat ze te verwerken krijgen. Wat de semi-slicks toevoegen aan het weggedrag van de M4 konden we dus niet beoordelen. Wel merk je de verschillen in het chassis: de CS heeft alles veel beheerster onder controle, reageert duidelijker en met meer gevoel.

BMW M4 CS

BMW M4 CS

Minpunten? De CS zet het comfort in alle rijmodi een graadje scherper dan in de gewone M4 en Competition, waardoor je op slecht wegdek zelfs in de comfortabelste settings van de dempers weleens denkt: pff, best hard zo’n M4 CS. Maar dat is natuurlijk de prijs die je betaalt voor de radicale versie.

Er is goed en slecht nieuws. Het goede is dat de M4 CS nog niet is uitverkocht. Zijn oplage is niet beperkt tot een aantal exemplaren, maar wordt wel maar tot en met volgend jaar gebouwd. Het slechte nieuws? BMW vraagt €150.000,- voor deze CS. Dat is zowat €35.000,- meer dan een basis-M4. Tel daar nog €7.500,- bij voor keramische remmen – bijna onmisbaar bij regelmatig circuitgebruik – en de rekening tikt flink aan.

De BMW M4 CS bouwt voort op de kwaliteiten van de M4 Competition. Het totaalpakket is niet alleen brutaler en radicaler, maar rijdt ook scherper. Wellicht de beste M4 die je op dit moment kunt kopen, al betaal je wel een stevige prijs voor 10 pk extra, een dieetkuur en chassisaanpassingen. Tenzij je de M4 CS als investering beschouwt natuurlijk, want dan is zo’n CS geen slechte belegging…

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho.nl

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

BMW M4 CS

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.