Gereden: Mercedes-AMG E63 S 4MATIC+

Er is een ware wapenwedloop gaande in de wereld van de supersedans. De nieuwe BMW M5? Minstens 600 pk. Deze Mercedes-AMG E 63 S? 612 pk en 850 Nm. Genoeg om de aarde sneller te laten draaien!
Bizar dat de sedans van vandaag de dag gewoon meer dan 600 pk hebben, maar die krijg je niet standaard in de AMG. de “gewone” E63 blijft nog netjes onder de grens van de 600 pk. 571 pk en 750 Nm om precies te zijn. Verre van slechte cijfers vinden wij, maar de S-versie doet daar nog een schepje bovenop en levert dus 612 pk!!!
Wat zit er dan precies onder de motorkap?
Een vier liter grote V8, dezelfde als die in de AMG-versie van de C-Klasse en in de AMG GT. Hij heeft ook hier twee turbo’s, maar produceert het maximale vermogen van 612 pk (tussen 5.750 en 6.500 tpm) en een koppel van 850 Nm.
Wat geeft dat qua prestaties?
Knalprestaties, of wat had je dan verwacht? 0-100 km/u legt hij in een sneller tempo af dan dat je “Mercedes-AMG E63 S” kunt zeggen: 3,4 seconden. Niet slecht voor een auto van bijna twee ton aan gewicht. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar kan met behulp van het AMG Driver’s Package naar 300 km/u worden verhoogd. Hoe hij dat vermogen op het asfalt krijgt? Via de standaard 4MATIC+-vierwielaandrijving en de nieuwe 9G-Tronic Plus-negentrapsautomaat.
Hoe zit het dan met de grip?
Die is steeds aanwezig: op geen enkel moment voelt deze E63 S aan als een riskante of onveilige auto. Of je nu op een natgeregende ondergrond rijdt of met veel enthousiasme een bocht aanvalt: de Mercedes heeft het hele zaakje steeds onder controle. Dat betekent dat de limieten van deze auto ver liggen, wellicht verder dan die van de chauffeur.
Kan je er ook echt plezier mee beleven?
In de zin van rokende achterbanden? Tuurlijk: selecteer de driftmodus via een aantal handelingen: de E63 S stuurt zijn vermogen nu alleen nog naar achteren. Of dat een goed idee is met bijna twee ton, 612 pk en 850 Nm hangt van de omgeving en de ervaring van de chauffeur af. Deze E63 S heeft daarmee wel een primeur beet in zijn segment: groot concurrent BMW bevestigde namelijk ook al dat zijn nieuwe M5 uitschakelbare vierwielaandrijving krijgt.
Kan je er discreet mee rijden?
Jazeker, meer dan ooit zelfs. Standaard vertrek je namelijk in Comfort-modus, en dan lijkt de V8 volledig ingesnoerd: starten en vertrekken gebeurt discreet, de motor laat nauwelijks van zich horen en de automaat schakelt soepel en vlot door de versnellingen. Om het verbruik te drukken, schakelt de V8 regelmatig zelfs de helft van zijn cilinders uit. Dat zie je op het kolossale display voor je. Het rijcomfort is dankzij de luchtvering bovendien van hoog niveau.
En sportief?
Uiteraard – als de omstandigheden het toelaten. Het volle potentieel van deze E63 S kan je eigenlijk alleen maar benutten op een stuk vrije Duitse snelweg of op circuit, gewoon omdat de limieten zo ver liggen en omdat de auto 5 meter lang is natuurlijk. De acceleraties zijn pijlsnel, de motor raast als een bezetene door de toeren en het geluid uit de uitlaat is meer dan indrukwekken (we zijn bijna de 6.2 liter V8 vergeten!).
Wat moet je verder nog weten?
Dat je deze E63 S even comfortabel, luxueus en veilig kunt aankleden als elke andere E-Klasse. Ons testexemplaar was bijvoorbeeld voorzien van parkeerhulp, verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, fileassistentie, een panoramisch schuifdak, luchtvering, de Burmester-geluidsinstallatie, enzovoort. Ten slotte kan de E63 S ook relatief discreet worden aangekleed: het specifieke AMG-radiatorrooster, de grotere luchtinlaten op de bumpers en de uitlaat geven natuurlijk de ware aard van deze auto weg, maar al bij al blijft het spoilergeweld binnen de perken.
Hoeveel kost hij?
De Mercedes-AMG E63 staat in de catalogus vanaf € 159.000,- Daarvoor heb je de versie met 612 pk. De prijzen voor de nieuwe BMW M5 zijn nog niet bekend maar de huidige Audi RS6 kent gelijkwaardige prijzen.
Besluit?
De Mercedes-AMG E63 S staat helemaal bovenaan de voedselketen in het AMG-aanbod van de E-Klasse. Terecht: zijn kolossale vermogen zorgt voor bliksemsnelle prestaties en zijn vierwielaandrijving voor een waanzinnig weggedrag. Maar vergis je niet: er schuilt ook een ware asfaltterrorist in deze E63 S. Meer dan een snelle Autobahnbestormer dus, misschien wel een van de beste auto’s waar ik ooit in heb gereden…
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho.nl