Reviews

Gereden: 2016 BMW 730d (G11)

Als je zegt dat een auto zich laat besturen alsof hij het verlengde van je vingertoppen is, dan wil je eigenlijk zeggen dat de wagen een zeer scherp stuurgedrag heeft en een bijzonder strak ontwikkeld chassis. Maar vanaf nu wil het ook zeggen dat je de wagen van op een afstand kunt bedienen via een smart key…

De klassieke lijnen van de nieuwe 7-serie willen niet zeggen dat er op technologische toepassingen werd bespaard. In tegendeel. Deze zesde generatie 7-serie innoveert op alle vlakken. Te beginnen met zijn structuur die een combinatie is van met koolstofvezel versterkt plastic, staal dat in elastische eigenschappen kan hebben en aluminium. Deze primeur zorgt ervoor dat het gewicht met 130 kg daalde ten opzichte van de vorige generatie. Dat wil zeggen dat deze ‘basis’ 730d nog steeds 1.830 kg weegt, maar voor een limousine aardig licht is.

2016 BMW 730D (G11) - Hartvoorautos.nl

2016 BMW 730D (G11) - Hartvoorautos.nlMagic key
Maar het is vooral op het vlak van de elektronische uitrusting dat de limousine een ware showcase is. Hij is bijvoorbeeld uitgerust met een smart key die ook een touch pad heeft. Op die manier kun je via de sleutel bepaalde functies van de auto op afstand bedienen. Sterker nog, deze nieuwe generatie ‘sleutel’ laat toe om de auto van buitenaf en op enkele meters afstand ook daadwerkelijk te besturen. Het is een truc die zeker van pas komt als je het vlaggenschip in een smalle parkeerplaats wil stallen. Let wel, het systeem werkt enkel als je minstens 40 centimeter ruimte aan beide zijden hebt.

Bewegingssensor
Je voelt je nog meer James Bond als je voor het eerst de nieuwe bediening van het infotainmentsysteem via een bewegingssensor gebruikt. Wanneer je aan het rijden bent, volstaat het om aan de hand (letterlijk) van een vooraf ingestelde zwaaibeweging van je hand een telefoongesprek aan te nemen of het volume van de radio te bedienen. Dit systeem noemen ze bij BMW: Gesture Control.

2016 BMW 730D (G11) - Hartvoorautos.nl

Speciale tablet
Voor wie in een van de passagierszetels achteraan zit zal vooral de tablet opvallen die Samsung exclusief voor deze 7-serie ontwikkelde. Naast de klassieke functies van een tablet zoals internettoegang en dergelijke, kan de passagier die achterin zit ook de radio bedienen, de temperatuur van de airco aanpassen, de zonnewering sluiten en zelfs het type van massage bepalen waarmee zijn stoel eventueel is uitgerust. Je waant je er zo in de first class op een langeafstandsvlucht. Zeker wanneer je kiest voor de 7-serie L waarvan de wielbasis 14 centimeter langer is. Centimeters die volledig ten goede van de ruimte achterin komen.

2016 BMW 730D (G11) - Hartvoorautos.nl

Comfort
De nieuwe 7-serie beschikt nu over pneumatische ophanging aan beide assen, op de vorige generatie was dat enkel achteraan. Wat op de weg het meeste opvalt, is het bijzonder hoge gehalte aan comfort. De vering vlakt elke oneffenheid uit. Zelfs als je kiest voor de iets stuggere ‘Sport’-modus blijf je het gevoel hebben om op een vliegend tapijt te zitten. Optioneel kun je de nieuwe 7-serie uitrusten met een stereocamera die continue het oppervlak van het wegdek scant en zo de vering kan laten anticiperen op de grote oneffenheden die er aan komen. Bij een dynamische rijstijl blijft de BMW voldoende kwiek en wendbaar, rekening houdend met zijn XXL afmetingen.

Je kan ook kiezen voor een vierwielaangedreven versie. Op die manier zal de wagen aan wendbaarheid winnen, maar de actieve stuurinrichting die met de vierwielaandrijving komt, zorgt ook voor een auto die minder geconcentreerd de bocht in duikt. De voortrein wordt immers wat gevoellozer terwijl de wagen zelf nogal ‘zwevend’ in zijn ophanging blijft hangen, ook wanneer de Sport-modus is geactiveerd.

2016 BMW 730D (G11) - Hartvoorautos.nl

Motoren
Tot de hybride aangedreven versie met 2.0 liter benzine turbo er is, heb je voor deze 7-serie de keuze uit twee 3.0 liter dieselversies; een 730d met 211/265 pk en een 740d van 320 pk. Ook kun je kiezen uit twee benzinemotoren: de 740i met een 3.0 liter zescilinder met 326 pk en de 750i met een 4.4 liter V8 met 450 pk. De prijzen beginnen bij €96.000,-. De V8 levert indrukwekkende prestaties en een oorstrelende sound, maar dat neemt niet weg dat het gros van de klanten zich tevreden kan stellen met de 730d. Zeker omdat – wanneer je nu accelereert met de zescilinder-in-lijn diesel – je niet meer de indruk krijgt om met een landbouwmotor onderweg te zijn. Hij is perfect geïsoleerd. Zijn geluid dringt niet meer door tot in het interieur. Bovendien is zijn 630 Nm koppel ruimschoots voldoende om je steeds op je wenken te bedienen.

Conclusie
BMW heeft er voor gekozen om met de komst van deze nieuwe 7-serie de S-klasse van Mercedes-Benz van de troon te stoten en door middel van alle technologische hoogstandjes is dit aardig gelukt. Echter is er in dit segment geen één de beste, het is maar welk merk het beste bij jou als bestuurder past. De één vind de Audi A8, de Jaguar XJ, de Mercedes-Benz S-klasse het mooiste en de ander kiest voor de BMW 7-serie. Benieuwd hoe de toekomstige klanten zullen reageren!

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.