Getest: 2016 Audi R8 V10 Plus

Getest: 2016 Audi R8 V10 Plus

De meeste supercars van vandaag de dag zijn voorzien van turbo’s welke het geluid erg onderdrukken, echter doet Audi het nog steeds met een atmosferische tiencilinder in de nieuwe Audi R8 V10 Plus. Dat belooft wat…!

Lamborghaudi?
Aangezien Audi met ijzeren hand de koers van dochtermerk Lamborghini bepaalt, zijn heel wat genen gemeenschappelijk. Zo was de vorige generatie van de R8 al sterk verbonden met de Lamborghini Gallardo. Tegenwoordig worden deze modellen opgevolgd door de nieuwe Audi R8 en door de Lamborghini Huracán LP 610-4. Natuurlijk stralen de vier ringen op de sleutel minder klasse uit dan de wilde stier. Maar in feite staan beide bolides heel dicht bij elkaar, met een bijna identieke techniek.

Voor vertrek
We lopen even rondom de auto. Zijn agressieve blik, het grote radiatorrooster, de vaste achtervleugel van deze Plus-versie en de hoekige uitlaten maken een sterke indruk. Maar in deze donkere kleur valt de R8 van ver veel minder op en kan hij zelfs passeren zonder meteen in het oog te springen.

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 PlusTijd om in te stappen
Met zijn deuren die op de klassieke manier openen, heb je geen ervaring als acrobaat nodig om in te stappen in de R8. Je moet er wel rekening mee houden dat dit model niet zo hoog is als jouw gezinswagen. In een sombere sfeer met leder en alcantara, schittert binnenin de R8 een geweldig instrumentenpaneel, volledig digitaal uitgevoerd en naar eigen smaak te personaliseren. Dit doet uiteraard denken aan de Audi TT die wij eerder reden.

Het systeem is heel volledig, maar de ergonomie is niet zo gebruiksvriendelijk en je moet niet rekenen op de hulp van jouw passagier. Ten eerste omdat je zelf een trots persoon bent – anders rijd je niet in een R8 – en ten tweede omdat de passagier absoluut niets ziet van jouw scherm en ook niet over een tweede scherm beschikt.

Enkele cijfers
Voor we vertrekken met dit monster kijken we nog even naar zijn eigenschappen. De V10 van 5,2 liter groot levert 610 pk tegenover 540 pk in de normale versie, haalt 560 Nm koppel, gaat tot 9.000 tpm en verdeelt zijn kracht over de vier wielen via een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Een spurt van 0 tot 100 km/h is verzekerd in 3,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 330 km/h. Ja, echt waar!

Audi R8 V10 Plus

Go!
Wanneer je hem start brult de V10 hard waardoor de muren trillen. Maar daarna kalmeert hij en draait hij stationair heel rustig. We zetten de versnellingshendel in de D-stand en de R8 verplaatst zich rustig alsof het een VW Golf is. De V10 klinkt gedempt en de redelijke bodemhoogte is afgestemd op obstakels die je in het dagelijkse verkeer tegenkomt. Een verkeersdrempel? Daar hoef je je niet druk om te maken. Het zicht rondom is correct voor een auto uit dit segment, de schokdempers filteren opmerkelijk goed en de geluidsinstallatie spreidt mooie klanken tentoon. Kortom, we zouden bijna dagelijks met de R8 V10 Plus onderweg willen zijn, ware er niet de zeer krappe kofferruimte en de jaloerse blikken.

Gasgeven
De R8 is dus perfect bruikbaar voor een kalm, ontspannen vervoer. Maar als je de technische werking kent is het heel verleidelijk om het gaspedaal en allerhande knopjes eens uit te proberen. We schakelen de Sport-modus in en geven vol gas. Wat volgt stelt ons zeker niet teleur. Het lichaam wordt tegen de zetel geduwd, we richten onze blik naar de horizon en genieten van de gillende V10!

Audi R8 V10 Plus

De duw in de rug wordt steeds heftiger naarmate de motor in de toeren klimt. De symfonie lijkt op een oude Formule 1-wagen, de buurt trilt wanneer je erdoor rijdt en de snelheidsmeter klimt bliksemsnel naar volstrekt illegale snelheden. Een atmosferische V10 die tot 9.000 tpm haalt is echt indrukwekkend!

Gezond en gemakkelijk weggedrag
De vierwielaandrijving garandeert een flinke basis grip en biedt daarmee de mogelijkheid om gemakkelijk heel hard te rijden. De stabiliteit is indrukwekkend: de R8 geeft geen kik wanneer je bij het uitgaan van een bocht op het gas gaat.

Op het programma van deze ‘raket voor de weg’ staan voorts ook nog koolstof-keramische remschijven waarmee je heel laat kunt remmen, een directe en heel precieze besturing, een bizarre grip en verbluffende geluiden dankzij de woeste V10. Met zo’n tempo ben je als bestuurder sneller uitgeput dan de mechaniek. En anders zul je je rijbewijs sowieso binnen de kortste keren verliezen.

Audi R8 V10 Plus

Conclusie
De R8 is discreter en minder prestigieus dan zijn rivalen met een grotere naam maar heeft hen eigenlijk niets te benijden, afgezien van het merkimago. Deze duivelse bolide kan enkele heilige Italiaanse monsters recht in de ogen (of koplampen) kijken en stelt je in staat om deze dagelijks te gebruiken. Misschien is dat ook wel een van zijn ‘nadelen’, de R8 gaat soms net iets te makkelijk hard. Hij biedt daarom geen wild en speels karakter wat je misschien wel zou verwachten bij de aankoop van een supercar die je dik € 250.000,- zal gaan kosten. Maar wie niet zó veel vraagt van een supercar, is de R8 een geweldige keuze want zeg nou eerlijk: ZO hoort een supercar toch te klinken!!!

Dank aan Van den Udenhout 
Van den Udenhout in Eindhoven is dé dealer waar je terecht kunt voor de aankoop van een Audi RS of R8-model. Zij zijn Audi Sport Dealer en dat wil zeggen dat zij alle kennis in huis hebben om jou te helpen bij de aankoop van jouw Audi RS of R8. Het specialisme van de werknemers en de waanzinnige showroom met verschillende topmodellen zijn een beleving op zich, dat is precies wat je mag verwachten als je een dergelijke auto gaat aankopen. Hierbij willen wij Van den Udenhout nogmaals bedanken voor het ter beschikking stellen van hun demomodel.

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

P.S. benieuwd naar de Launch Control functie van deze R8? Klik dan hier!

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.