Getest: 2015 Subaru WRX STI
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
Waar de meeste automerken zich vandaag de dag druk maken over bezuinigingen, CO2 uitstoot en downsizing, bouwt Subaru gewoon weer een ouderwets rallykanon voor op de straat! De vraag luidt; is dit een eigenwijze stap, of zijn er nog voldoende puristen in de markt voor een auto als deze?
Wat als eerste opvalt is het extreme uiterlijk van deze Japanner. We zien wederom veel luchtinlaten, een grote luchthapper op de motorkap en een nog grotere kofferklepspoiler. De onwetenden zullen denken dat dit een goedkoop tuningspakketje van de Halfords betreft maar niets is minder waar, al deze delen zijn functioneel. Zo zorgt de luchthapper voor koeling van de motor en de flinke taartschep achterop de kofferklep zorgt voor meer downforce, zo krijgt de auto op hogere snelheden meer druk op de achterwielen waardoor hij strakker op het wegdek ligt! Eerlijk gezegd vind ik het extreme uiterlijk wel stoer, zeker met die diepe blauwe kleur en de vier uitlaatdempers die de achterkant nog dikker doen ogen!
Wat ik als ware autopurist erg belangrijk vindt, is dat wanneer een auto een extreem dik uiterlijk vertoond, hij dit ook waar moet maken. Wat ik bedoel: de auto moet wel de performance bieden, die hij dan ook uitstraalt. En laat Subaru daar nou precies erg goed in zijn! Het hart van deze WRX STI ligt voor in de wagen; Een 2.5 liter grote boxermotor (4-cilinder met turbo) zorgt voor 301 pk en 407 Nm aan koppel. De auto kan zijn vermogen mooi kwijt door middel van de permanente vierwielaandrijving, de kracht van het merk Subaru.
Op papier klinkt dat allemaal aardig, maar de vraag is of de auto nog net zo puur is als voorheen? Subaru’s waren altijd puur en bij deze nieuwe STI werd alles verfijnd en verbeterd voor meer doeltreffendheid. De meest discrete evolutie schuilt onder de motorkap. De boxermotor behoudt zijn cilinderinhoud (2.457 cc) en ontwikkelt hetzelfde vermogen van 301 pk. Het koppel van 407 Nm piekt op 4.000 tr/min. Het komt wel iets geleidelijker vrij omdat de ECU opnieuw geprogrammeerd werd. Ook de versnellingsbak werd verbeterd, zowel qua geleiding als bediening. Bij de WRX STI zijn vooral de wieltreinen en de vierwielaandrijving van belang. Als bestuurder kun je via het SI-DRIVE-systeem (Subaru Intelligent Drive) kiezen tussen drie afstellingen. De I-stand (Intelligent) is de rustigste, verkiest zachtheid en toont je het optimale schakelmoment. De S-modus (Sport) levert het vermogen sneller af, terwijl de stand S# (Sport Sharp) alle remmen loslaat en direct reageert wanneer je het gaspedaal kietelt. Gelukkig is het nog wel echt werken in deze wagen, want hard gaan in dit rallykanon gaat niet altijd even makkelijk. Je moet de motor flink op toeren houden wil je het vermogen optimaal benutten, in het lage toerengebied gebeurt er weinig maar vanaf 4.00 toeren krijg je echt die ouderwetse beuk in je rug en dat is wat je wilt; een lekker agressief karakter met een hoop spanning en sensatie. De heel erg gecentreerde besturing is ook heel direct maar tamelijk zwaar. De versnellingsbak laat zich stevig en nauwkeurig bedienen, wat helpt om vlot te hernemen. De remmen bevielen ons door hun bijtkracht, uithouding en geleidelijkheid. De WRX STI geeft je een hoop vertrouwen, wat er voor zorgt dat je vaak op een hoog tempo rijdt en precies dat maakt deze WRX STI een auto die puur is, waarmee je hard gaat en waar je in moet werken; zoals we gewend zijn van de vorige generaties, maar dan net weer iets verfijnder!
De mensen van Subaru lijken heel erg gehecht aan de WRX STI, die het DNA van het merk bepaalt en heel wat fans heeft over de hele wereld. De constructeur mikt op duizend exemplaren vooral voor Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Duitsland en Frankrijk. Het motto blijft hetzelfde: rijplezier en doeltreffendheid. Met deze auto kun je in het weekend een rally rijden en op weekdagen de kinderen afhalen op school of de boodschappen doen.
Is dit een eigenwijze stap van Subaru of zijn er nog genoeg puristen in de markt voor een auto als deze? Qua doeltreffendheid en puur rijplezier werden we niet teleurgesteld, sterker nog de STI rijdt zeer vermakelijk. Of hij ook past op onze drukke Nederlandse wegen vol flitspalen en waar BPM wordt geheven, is een andere vraag. Mijn eerste gevoel zegt dat deze auto kansloos is voor de Nederlandse markt, maar ik hoop zo voor onze vrienden van Subaru dat er nog genoeg puristen in de markt zijn die hun portemonnee trekken en gaan rijden met dit rallykanon!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers