Gereden: 2015 BMW X5 M F85

Gereden: 2015 BMW X5 M F85

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video hier!

Deze auto mogen we gerust ‘zwaar geschut’ noemen. Eerder reden wij met de nieuwe BMW X5 M50d, maar nu mochten we met het echte vuurwerk aan de slag; de X5 M. Zo weegt deze minder en kan daarmee zijn sportieve karakter nog beter benadrukken!

Wat is dit?
In één woord: waanzin. Maar als dat toch wat meer uitleg behoeft, we hebben het dus over de laatste generatie van wat ooit de eerste SUV met M-motor én daarmee ook de eerste M met vierwielaandrijving was. Vanwege zijn looks is die super-X5 eigenlijk nog gekker dan een Mercedes ML 63 AMG of Porsche Cayenne Turbo S, ook al is die laatste in zijn nieuwste versie nog enkele paarden sterker. In mijn ogen is BMW altijd al leider geweest in dit segment, keer op keer weten ze in mijn ogen de mooiste en dikste te maken…

BMW X5 M F85 - Hartvoorautos.nl

BMW X5 M F85 - Hartvoorautos.nlWat is er nieuw?
Met deze X5-generatie maakten we al eerder kennis, zoals eerder gezegd reden wij destijds het M50d model. Nu is het tijd voor het echte werk, met zowat alle verbeteringen, alle extra’s en ook de daling van gewicht en verbruik.  Je moet er van houden, wat wij – mag het? – ondertussen wel zijn gaan doen, en zonder echt té agressief te worden ziet de X5 M er ook echt geweldig uit. Van de grote koelopeningen in de neus, de exclusief voor deze versie ontworpen achterspoiler tot de diffuser met vier fraai geïntegreerde uitlaatpijpen onder het achterwerk. Onder de motorkap vinden we nog altijd een 4,4 liter-V8 met twee turbo’s, maar het vermogen werd wel opgevoerd van 555 naar 575 pk. Daarnaast is hij 20% zuiniger dan de vorige X5 M, belooft BMW. Wat wordt gestaafd door een normverbruik van 11,1 liter per 100 kilometer. Maar dat krijg je in de praktijk natuurlijk nooit gerealiseerd. Toch zijn kopers blij, want de BPM op deze X5 M is zo maar tienduizenden euro’s lager waardoor de nieuwprijs aardig is gezakt.

BMW X5 M F85 - Hartvoorautos.nl

Hoe rijdt de X5 M?
Ik weet nog goed dat ik met de vorige generatie X5 M reed, een ongelofelijk dikke auto met een ontzettend gave motor. Jammer genoeg had deze auto één probleem: het onderstel, de auto ging waanzinnig hard rechtuit maar je moest er geen bochten mee gaan verslinden. De auto was té zwaar en voelde niet dynamisch aan, je had geen moment het gevoel dat je in een sportieve auto reed, op de snelheid na dan. Maar na de eerste meters in deze nieuwe X5 M kom ik er al snel genoeg achter dat BMW veel heeft gedaan met deze kritiek. Voor de mannen van de M-afdeling was het destijds ook een volledig nieuw concept; nooit eerder bouwden zij een M-product met vierwielaandrijving die hoog op zijn poten stond. Maar gelukkig is nu alles anders en voelt de X5 M F85 versie lekker sportief aan!

Niet alleen het bochtenwerk van de nieuweling is beter, ook de snelheid, de automaat. Eigenlijk alles voelt gewoon net even beter aan. Wanneer je instapt in deze moddervette X5 krijg je gelijk het idee, hier is over nagedacht, hier is mee getest. Het is werkelijk waar verbazingwekkend wat je allemaal kan met dit apparaat, ik durf zelfs te zeggen dat aardig wat sportwagens zijn die deze X5 niet bij weten te houden op een circuit. En volgens mij is dat nou precies wat je wilt als je zo’n auto koopt. Hij moet je het gevoel geven dat je in een sportwagen rijdt als je dat wilt, want het hoeft natuurlijk niet altijd. 80 % van de tijd rij je in de file of door de trajectcontrole van A naar B en daar is deze X5 mooi op afgestemd want hij biedt voldoende comfort voor dagelijks gebruik en is sportief genoeg voor wanneer je dat wilt.

BMW X5 M F85 - Hartvoorautos.nl

Hoe prettig is het toeven binnenin?
Zonder meer geweldig! Het gevoel van macht en power dat de onder de motorkap beschikbare cavalarie je geeft, wordt nog eens versterkt door de hoge zitpositie in zo’n SUV. Correctie: SAV ‘van Sports Activity Vehicle’ zoals BMW hem graag noemt. De afwerking is subliem en de ergonomie uitstekend, we zijn in de loop der jaren zelfs grote fans van het alsmaar beter geworden iDrive-bedieningssysteem geworden. Boven de middenconsole prijkt een groot scherm dat nog altijd beter in zo’n auto past dan de tablets waar concurrent Mercedes-Benz tegenwoordig bij zweert.

Wat is het ons oordeel?
Het woord waarmee we dit verhaal begonnen: waanzin! Maar dan van het soort waar een beetje autoliefhebber wel mee moet kunnen leven.

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

| Bekijk ook onze vorige rijtest: Porsche Carrera GT |

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.