Getest: 2015 Audi TT Coupé 2.0 TFSI
De TT is absoluut een fashion victim en de nieuwe Audi TT zou zeker niet misstaan in een hippe muziekvideo. Maar de vraag is: is de derde generatie Audi TT haar vrouwelijkheid verloren en kan de auto gereden worden door de gemiddelde man?
230 pk
Jammer voor de harde sportievelingen, maar op de RS-versie van de TT moeten wij nog even wachten. In afwachting daarvan reden wij nu met de 2.0 TFSI mét handbak! Laten we beginnen met wat hem bijzonder maakt: de versnellingsbak. Waar we tegenwoordig alleen nog maar automaten met dubbele koppeling zien, is ons testexemplaar uitgerust met een handgeschakelde 6-bak; lekker! De 2.0 TFSI wordt overgenomen uit de Volkswagen Golf GTI Performance en levert nu 230 pk. Dit belooft een pure rijdersauto met de eigenschappen van een basic sportscar.
Krachtig, maar niet gewelddadig
Op de weg onderscheidt deze motor zich door zijn beschikbaarheid en enthousiasme voorbij 2.500 tr/min. Hij laat zijn hese stem horen. Een krachtig geluid dat in het interieur lijkt op een vijfcilinder, het klinkt lekker. De duw in de rug is dan weer niet agressief. Hij is lineair in de acceleraties en verplicht je op de snelheidsmeter te letten, anders kan het jou duur te staan komen. Je hebt niet echt het idee dat je hard rijdt, misschien is de TT wel iets te comfortabel.
De handgeschakelde versnellingsbak van ons testexemplaar zit de TT als gegoten. Niet dat je hem zo vaak moet gebruiken gezien de altijd beschikbare motor, maar de versnellingen vergrendelen goed en de pedalen zetten aan om de hieltechniek te gebruiken. De aandrijving zorgt dus voor leuke sensaties en presteert goed … maar betovert liefhebbers van een echte sportwagen niet. Misschien zijn we nu wel heel streng, want het is natuurlijk niet de ”meest” sportieve TT. Als je dat wilt moet je gaan shoppen voor een TTS (310 pk en een sportiever onderstel) of natuurlijk voor de nieuwe TT-RS met 400 pk!
Voor elke dag?
De TT is een schoolvoorbeeld van een dagelijks bruikbare sportwagen. Onder de grote kofferklep vind je een mooie laadruimte, terwijl je de kleine achterbank kan neerklappen. Maar zelfs kinderen hebben moeite om daar te zitten. De passagiers voorin hebben wel genoeg plaats, een aanvaardbaar comfort (voor een dergelijke sportwagen) en een goede mechanische geluiddemping.
Het spectaculaire multimediasysteem vraagt een zekere aanpassingstijd. De instrumenten en het multimediasysteem zijn gegroepeerd in een groot scherm achter het stuur. De passagier kan dus helemaal niet helpen. Via het multifunctionele stuurwiel en de centrale draaiknop kan de bestuurder de parameters aanpassen. Het is even wennen maar na enkele kilometers rijden weet je niet beter, de digitale cockpit is gewoon gaaf!
Budget
Zoals gezegd, heeft de TT een stevige prijs. En de opties zijn ook nog duur. Gelukkig is de basisuitrusting niet belachelijk: xenonlichten, sportzetels in Alcantara met verwarming, elektronische klimaatregeling, … Wie een goed uitgeruste auto wil, moet ook nog parkeersensoren, een snelheidsregelaar of de Navigatie Plus toevoegen. Kortom, de rekening stijgt snel met 5.000 tot 10.000 euro. Gelukkig zijn er in Nederland nog dealers die een paar leuke modellen op voorraad hebben staan, bijvoorbeeld bij Audi dealer van den Udenhout. Zij hebben momenteel leuke acties met de TT coupé dus twijfel niet als je geïnteresseerd bent.
Conclusie
Laten we er geen doekjes om winden: de Audi TT heeft altijd wel een beetje een kappersimago gehad, maar met de komst van deze nieuwste TT heeft die dat imago wel verloren. De TT is een stoere sportwagen die je eigenlijk wel kan zijn als een mini-R8. Het uiterlijk is stoer, volwassen en kent enkele klassieke details uit de eerste TT. Voor ons voldoet een 2.0 TFSI met 230 pk, maar eerlijk gezegd kan ik niet wachten op die TT-RS met die heerlijke vijfcilinder.
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers
https://www.udenhout.nl/acties/item/audi-tt-coupe